Probleemstelling
Sinds de inwerkingtreding van het Koninklijk besluit van 15.12.2013 hebben vroedvrouwen in België het recht autonoom geneesmiddelen voor te schrijven. Doordat de bevoegdheid voor vroedvrouwen om voor te schrijven betrekkelijk nieuw is, is er weinig inzicht in het voorschrijfgedrag van de Belgische vroedvrouwen. Er zijn ook geen gegevens betreffende het aantal voorschrijvende vroedvrouwen in België, maar vooral het inzicht ontbreekt in wat er nu gebeurt op de werkvloer: wat zij zoal voorschrijven; of vroedvrouwen zich capabel en onderricht vinden; hun ervaringen en attitude op het gebied van voorschrijven, de ervaringen van vrouwen en de perceptie van collega’s zorgverleners op het gebied van voorschrijven.
Onderzoeksdoel
Inzicht verkrijgen in het gedrag van vroedvrouwen in het voorschrijven van medicatie en daarbij de onderliggende gedragsdeterminanten om (aspirant)vroedvrouwen in België te ondersteunen in deze taak.
Subdoelen
Theoretisch kader
Het Attitude-Social Influence & Self-efficacy (ASE) model ondersteunt de studies in het project. Dit model stelt dat voorschrijfgedrag verklaard wordt vanuit de intentie om dat gedrag te vertonen en dat de intentie op haar beurt wordt verklaard vanuit drie hoofddeterminanten: attitude, sociale invloed en eigen effectiviteit.
Methodologie
Mixed-methods studie middels verschillende deelstudies: