Overslaan en naar de inhoud gaan

Navorming studiekeuzebegeleiding voor leerkrachten uit de derde graad

Op maandag 26 februari 2024 organiseren we een nascholing rond studiekeuze, speciaal voor leerkrachten en studiekeuzebegeleiders uit de derde graad van het secundair onderwijs. Tijdens deze boeiende namiddag ontdek je via inspirerende sessies en aan de hand van duidelijke voorbeelden hoe je leerlingen kan begeleiden in het studiekeuzeproces. Aan het einde van de nascholing ontvang je bovendien een persoonlijk certificaat van deelname. Ook benieuwd hoe jij jouw leerlingen nog beter kan begeleiding in hun traject richting hoger onderwijs?

Praktisch

  • 12.15-13 uur: Ontvangst & broodjeslunch
  • 13-13.10 uur: Verwelkoming
  • 13.10-14 uur: Sessie 1: Het studiekeuzeproces
  • 14-14.45 uur: Sessie 2: Motivatie en leervaardigheden bij een studiekeuze
  • 14.45-15 uur: Pauze
  • 15.00-16 uur: Sessie 3: Talige verwachtingen in het hoger onderwijs
  • 16-16.30 uur: Afsluitmoment en uitreiking certificaten

Inhoud

Sessie 1: Het studiekeuzeproces
Spreker:
Anne Brusselaers, relatiebeheerder secundaire scholen en studiekeuzecoach

Hoe begeleid je jongeren bij het maken van een studiekeuze? Welke activiteiten kan jij als leerkracht/begeleider aanbieden voor studiekiezers? Tijdens deze sessie krijg je een algemeen overzicht van het volledige studiekeuzeproces. We bekijken welke opdrachten en activiteiten jullie als school hieraan kunnen koppelen, en hoe wij als hogeschool jullie hierin kunnen ondersteunen.

 

Sessie 2: Zijn motivatie en leervaardigheden van leerlingen belangrijk voor hun studiekeuze? Ja, maar ...
Spreker: 
Gert Vanthournout is onderzoeker en coördineert het Onderzoekscentrum een Leven lang Leren en Innoveren (OLLI) aan de AP Hogeschool.

“Je moet kiezen voor iets wat je graag doet en waar je goed in bent.” Het is een vaak gehoorde suggestie bij studiekeuze. Maar wat betekent dat nu precies? Zijn zowel motivatie als competenties nodig om succesvol te zijn in het hoger onderwijs? Of kan het ene ook wel het andere compenseren? Zijn alle vormen van motivatie wel goed om te gaan studeren? Welke vaardigheden zijn ‘need to have’ en welke ‘nice to have’?  In deze inspiratiesessie lichten we de rol van studiemotivatie en leervaardigheden in het studiekeuzeproces toe. 

 

Sessie 3: Talige verwachtingen in het hoger onderwijs
Spreker:
Öznur Karaca, Taalbeleidsadviseur 

Welke talige verwachtingen hebben lectoren bij de start van een graduaat of van een bachelor? Taalscreenings wijzen soms op een kloof tussen de verwachtingen in het hoger onderwijs, en anderzijds de echte voorkennis van studenten. We maken dit duidelijk aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. Aan het einde van deze inspiratiesessie bieden we je bovendien een aantal tools die je kan inzetten in jouw school om leerlingen voor te bereiden op het hoger onderwijs.

 

Registratie

De inschrijvingsperiode voor deze navorming is inmiddels afgesloten.
Bij vragen kan steeds contact opgenomen worden met Anne Brusselaers (anne.brusselaers@ap.be).