Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Holofire

Dit project beoogt via een Agile-methode de ontwikkeling van een Proof of Concept voor Brandweer Antwerpen om hulpverleners en interventieleiders via de Microsoft Hololens extra informatie te geven tijdens interventies zonder hun mobiliteit te belemmeren. De Hololens is een bril die de fysieke wereld verrijkt met virtuele hologrammen. Het bevat kleuren- en diepte-camera’s om informatie over de fysieke wereld te bekomen (afmetingen, objecten in de ruimte, …). Op basis hiervan kan de positie van brandweermannen of slachtoffers, vuurhaarden, de wireframe van de kamer, gevolgde routes, … bovenop de echte wereld worden geprojecteerd. De bril zal ook worden aangewend als communicatiemiddel zodat de brandweermannen continu via audio en video met elkaar in verbinding zijn en hun camera beelden kunnen delen.

Alle informatie wordt geaggregeerd bij de interventieleider die via de camera’s v.d. hulpverleners een realtime blauwdruk van het gebouw bekomt en hierdoor het overzicht over de interventie (welke ruimtes zijn onderzocht, waar zijn hitte-bronnen, …) behoudt met als doel om efficiënter de interventie te sturen.

Het onderzoeksproject zoekt naar antwoorden op volgende vragen

  • Hoe plaatsen we gebruiksvriendelijk virtuele objecten bovenop de fysieke wereld? 
  • Hoe krijgen we uit de diepte-camera of externe sensoren de posities van de hulpverleners? 
  • Hoe goed werkt de diepte-bepaling in ruimtes met rookontwikkeling? 
  • Wat zijn alternatieven? 
  • Hoe accuraat herkennen we objecten in de fysieke wereld?

De verschillende technologieën en algoritmen voor de diepte-bepalingen zullen kwantitatief worden geëvalueerd in een gecontroleerde ruimte waarin een gecontroleerde brand voor rookontwikkeling zorgt en waarbij de kwaliteit van de diepte-bepaling zal worden geëvalueerd tegenover ground truth; waarbij ground truth de gemeten afstanden zijn wanneer er geen rook ontwikkeling plaats vindt. De PoC zal ook kwalitatief worden geëvalueerd door het prototype in realistische training-omgevingen in te zetten en feedback te verzamelen tijdens deze trainings sessies.