Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Digital TA

Met dit project ontwikkelen we een nieuw model van digitale lerarenopleiding. Het digitale platform zal focussen op de transitie van leraren in opleiding naar startende leraren. Hierbij zetten we sterk in op de opvolging van de persoonlijke uitdagingen, in functie van het begeleidingsproces van de leraar. Dit steeds in samenspraak met enerzijds de lerarenopleidingen en anderzijds de scholen waarin de leerkrachten werken.

Tijdens de looptijd van het project zal het partnerschap:

1. Een Europese aanpak definiëren voor de overgangsperiode van pre-service naar in-service. Dit inclusief de definitie van rollen voor de actoren en betrokken instellingen.

2. Een Europees digitaal platform ontwikkelen en valideren op basis van een internationale leergemeenschap voor de transitie van leraren. Hierop staan reflectiemethoden voor leerkrachten, alsook voorbeelden van een goede praktijk.

3. Streven naar een sterkere bewustwording bij de belanghebbenden (leraren, mentoren, lerenden, economische, politieke en sociale actoren) van het potentieel van een gemeenschappelijk model voor de praktijkopleiding van leraren in EU-landen.

Het project focust op onderstaande doelgroepen:

1. Recent afgestudeerde leraren die tewerkgesteld zijn in het basis- en secundair onderwijs (> 300)

2. Studenten uit de lerarenopleiding (>250)

3. Lerarenopleiders hoger onderwijs (>35)

4. Mentoren basis- en middelbare school (>250)

5. Trainers van nascholingen (>50)

6. Leraren in het basis- en secundair onderwijs (>100)

7. Beleidsmakers in het onderwijs (>25)