De sector van communicatieprofessionals, marketeers en journalisten is grondig veranderd onder invloed van de digitalisering. De platformen om media-inhoud te plaatsen namen exponentieel toe, de grafische modaliteiten en de mogelijkheden om bewegend beeld in te zetten zijn vergroot, en ook de interactiemogelijkheden namen toe. Dit heeft het communicatie- en marketingwerkveld grondig door elkaar geschud. Agentschappen (communicatie-, marketingbureaus, AV-producenten…) doen hun best om hun organisatie af te stemmen op die nieuwe realiteit. Ze trachten de mogelijkheden ervan optimaal te benutten, met grondige verschuivingen in het journalistieke, communicatie-, en marketingwerkveld tot gevolg.
Op organisatieniveau is er sprake van nieuwe spelers (influencermarketingbureaus, contentmarketingbureaus, digitale bureaus …) en van fusies en reorganisaties. En ook op het niveau van de taakprofielen en de daarmee samenhangende competenties is er sprake van verschuivingen en het ontstaan van nieuwe specialismen. Met dit onderzoek willen we een kader aanreiken om die verschuivingen beter te begrijpen. Het onderzoek beoogt een typologie van agentschappen en een overzicht van de taakprofielen die hiermee samen gaan.
Volgende onderzoeksvragen staan centraal:
We combineren meerdere onderzoeksmethoden: