Overslaan en naar de inhoud gaan
project

e-Publishing

“Hoe kan je als vormgever op een efficiënte manier een effectieve keuze maken uit het ruime aanbod aan e-Publishing tools?” 

e-Publishing, een containerbegrip 
“Digitaal publiceren” is een heel ruim begrip. “eBook” of “e-publicatie” wordt als een algemene term gebruikt, en kan verwijzen naar allerlei bestandsformaten, waardoor er spraakverwarring ontstaat. Alleen al het soort publicatie kan heel divers zijn, zowel naar bestandsformaat toe, naar gebruik toe, verspreiding, inhoudelijk, ... Het kan gaan over een eenvoudig jaarrapport, maar evengoed een uitgebreide brochure of een content-managed online catalogus. 
Het aanbod om digitale publicaties te maken is zo mogelijks nog groter.
De lezer, de vormgever en de opdrachtgever hebben andere belangen, en bovendien evolueert het voortdurend. 
Als een klant vraagt “kan je een e-publicatie maken voor mij en hoeveel mag dat kosten?” moet je ècht meer weten. Sommige e-publicaties zijn in een wip gemaakt, anderen zullen dagen kosten. De kleine ondernemer heeft soms nood aan een snelle, instapbare oplossing. De kostprijs van programma’s, een (markt)onderzoek naar de mogelijke oplossingen, de onvermijdelijke leercurve die hierbij hoort, ... er zijn veel zaken te overwegen. Absolute waarheden zijn er niet. Wij zullen proberen aan de hand van de juiste vragen, je zo snel mogelijk op weg te helpen. 

Doelgroep van deze publicatie
Dit onderzoek is in eerste plaats bedoeld voor de makers van de digitale publicaties, de vormgevers, de grafisch ontwerpers. Geen high-end solutions, maar die publicaties die om een kleinschalige aanpak vragen. Er is nog steeds een marktaandeel waar vraag is naar (snelle) digitale publicaties. Dit is dan ook onze focus. We behandelen die documenten die traditioneel geprint werden, of waar reeds geprinte versies van bestaan. 

Wat mag je verwachten?
We geven een overzicht van de soorten publicaties en de bestandsformaten met hun meest relevante kenmerken. Vervolgens bekijken we hoe we deze kunnen verspreiden of publiceren. En wat maakt dat je publicatie een meerwaarde heeft ten opzichte van zijn geprinte broertje? We bespreken verder een paar cases, kort en to-the-point. De resultaten van twee surveys worden besproken, zodat er een beeld wordt geschetst van de sector van de digitale publicaties, en dit zowel van de kant van de lezer als van de kant van de maker. En tot slot bundelen we alle behandelde topics in een soort checklist, een paar korte vragen, die de ontwerper - hopelijk - op weg helpen om snel keuzes te maken voor de digitale publicatie. 

Een goed onderzoek neemt de proef op de som. Alle (test)outputs zijn online beschikbaar. Aarzel niet om onze publicaties te gebruiken. Bekijk onze digitale versie, gemaakt via Publish Online van InDesign. 

Wil je onze white paper liever niet afprinten maar online raadplegen? Dat kan op Issuu.com