Overslaan en naar de inhoud gaan

Vragen stellen aan een 'levend boek'

Personages uit de levende bibliotheek
© Personages uit de levende bibliotheek

Een dertigtal studenten uit de lerarenopleidingen hebben ‘levende boeken’ uit de bibliotheek kunnen lenen. Dat gebeurde in het kader van het accenttraject ‘Urban Education’, met de focus op samenwerking tussen onderwijs en andere domeinen in de leefwereld van kinderen en gezinnen die van invloed zijn op het ‘opgroeien’. Experts uit verschillende domeinen beantwoordden spontaan en enthousiast de vragen die de studenten stelden.

Het doel van deze mensenbibliotheek is om in beperkte tijd een variatie aan input en perspectieven mee krijgen rond de centrale vraag ‘hoe de grootstedelijke Antwerpse context kan bijdragen aan een goed klimaat van opgroeien voor kinderen en jongeren’.

Centrale vragen

Twee uitgangspunten staan bij het beantwoorden van deze vraag centraal:

  • De superdiverse populatie leerlingen en ouders stelt leerkrachten voor specifieke vragen en uitdagingen.
  • De rijke en unieke omgeving van de grote stad biedt tal van kansen om opvoeding en onderwijs van kinderen en jongeren te kleuren.

Levende boeken

Tijdens de workshop gaan de ‘levende boeken’ in gesprek met de studenten over hun ervaringen in verband met deze vraag. De levende boeken die deel uitmaken van de bibliotheek: Eveline Van Bogaert van het Huis van het Kind, Jinnih Beels de Schepen van Onderwijs, Jeugd, Inburgering en Integratie Antwerpen, Najib Chakouh de Kabinetsadviseur jeugdbeleid bij Jinnih Beels en voormalig spijbelambtenaar, Nadia El Marnissi van PEP vzw, Sien Kets van AREA 2020 en Sven Hapers, directeur van de  basisschool Omnimundo

Spelregels

De lezer kiest drie boeken die een half uur ‘gelezen’ worden met respect voor het boek en inlevering in de oorspronkelijke staat. Een van de regels is ‘Het is verboden schade toe te brengen aan het boek, noch fysiek, noch mentaal. Het boek mag niet besmeurd worden, op welke manier dan ook’.

Nicky las A'REA 2020

Nicky Van der Heyden is een student uit de lerarenopleiding en las het boek A'REA 2020: "Wat me het meest geboeid heeft bij A’REA 2020 is het buurtonderzoek dat vooraf wordt gedaan. Ze maken samen met hun team een buurtanalyse waardoor ze kunnen inspelen op de noden van de jeugd, zo kunnen ze hen de kans geven om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Met het accenttraject Urban Education werken wij ook rond buurtonderzoek. Sien Kets vertelde hoe je een buurtonderzoek het best aanpakt en leerde me andere organisaties kennen. Ze vertelde me dat samenwerken met partners en scholen voor A’REA 2020 heel belangrijk is, want door samen te werken kan je jongeren een betere toekomst aanbieden."

Wat neemt Nicky mee?

Deze workshop is een pluspunt voor haar toekomstige carrière als leerkracht. Nicky leerde netwerken beter kennen waarmee ze later kan samenwerken of op kan terugvallen als ze vragen of problemen heeft. Ze leerde dat je er als leerkracht nooit alleen voor staat. Ter voorbereiding van haar volgende stage zal ze eerst door de buurt wandelen zodat ze beter voorbereid is.

Dat de lerarenopleidingen zin hebben in leuke uitdagingen blijkt uit deze innovatieve workshop. Het werkveld betrekken bij de opleiding in het kader van een lesvak is een mooie manier om de student voor te bereiden op de job als lesgever.

Gerelateerde artikels