Overslaan en naar de inhoud gaan

Luchtkwaliteit School (StudAIR)

Foto luchtkwaliteit op school

Probleemstelling
Dat de stedelijke luchtkwaliteit niet altijd optimaal is, is gekend maar hoe zit het met de luchtkwaliteit binnenshuis? We spenderen dagelijks de meeste tijd binnenshuis, het is daarom zinvol na te gaan hoe het met de luchtkwaliteit daar zit. Meetapparatuur is voor secundaire scholen meestal te gecompliceerd en te duur om zelf aan te schaffen. Op basis van low-cost zelfbouwsensoren willen we een vijftal Antwerpse secundaire scholen de mogelijkheid bieden om zelf data te vergaren, te verwerken en te analyseren. De scholen kunnen daarna zelf de metingen verderzetten op basis van een zelfbouwplan voor de sensoren.

Onderzoeksdoel
De onderzoeksvraagstelling is tweeledig. Enerzijds willen we nagaan op welke manier goedkope zelfbouwsensoren kunnen/mogen gebruikt worden: Zijn ze kwalitatief nauwkeurig genoeg of kunnen we ze enkel gebruiken om trends weer te geven? Anderzijds willen we de secundaire scholen, de luchtkwaliteit in (en rond) de school laten evalueren en ze zo op basis van een eigen onderzoeksvraag voorstellen laten doen om de luchtkwaliteit lokaal te verbeteren.

Methode
Het onderzoek zal volgende gefaseerde aanpak volgen:

  1. Ontwikkeling van sensoren voor het meten van indoorluchtkwaliteit in scholen. Concreet zullen de sensoren naast concentraties aan fijn stof, koolstofmonoxide, koolstofdioxide, stikstofoxiden en vluchtige organische componenten ook temperatuur en vochtigheid meten. Voor de opbouw van sensoren wordt een duidelijke en eenvoudige zelfbouwhandleiding opgemaakt zodat secundaire scholen ook zelf aan de slag kunnen in het kader van student-science projecten met eigen onderzoeksvragen.
  2. Systematische evaluatie van de ontwikkelde sensoren wat betreft bruikbaarheid, nauwkeurigheid en stabiliteit. De gebouwde sensoren worden onder reële omstandigheden getest en waar mogelijk vergeleken met de resultaten van “exacte referentiemeettoestellen” (Bijv. MA200 black carbon detector).
  3. Uitvoering van een meetcampagne in nauwe samenwerking met 5 secundaire scholen uit de Antwerpse regio. Data m.b.t. luchtkwaliteit zullen worden verzameld in verschillende types lokalen en middels variërende sensoropstellingen teneinde de reproduceerbaarheid en nauwkeurigheid te verhogen.