Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Brand without pack

Korte samenvatting

Verpakkingen en duurzaamheid... het is geen gemakkelijk huwelijk. Er wordt veel duurzaamheid geclaimd, maar in de praktijk zijn er weinig echt duurzame voorbeelden. Er zijn veel obstakels voor een brand of designer om over te stappen naar minder, meer duurzame of herbruikbare verpakkingen. En om hierbij de juiste keuzes te maken, moet je als designer of communicatieprofessional met veel rekening houden (logistiek, bescherming, voedselveiligheid, wettelijke vereisten,...). Hoe kan je daarbij de unieke merkuitstraling, de unboxing experience of de herkenbaarheid van (single-use) verpakkingen opvangen en de communicatie met de klant behouden, of nog beter, bevorderen? We verzamelen antwoorden op dit communicatievraagstuk in een strategisch framework met richtlijnen en best practices over hoe succesvol te communiceren zonder fysieke of met een herbruikbare verpakking.

Probleemschets

Het reduceren en verduurzamen van (overbodige of single-use) verpakkingen is een complex thema met veel afwegingen. Soms kan de verpakking volledig weggelaten worden, soms kan het met minder of met een slimmer ontwerp en soms, maar zeker niet altijd, is een herbruikbare verpakking de meest duurzame oplossing. 
Een verpakking is nog steeds een belangrijk touchpoint om een merk te communiceren en dat vormt soms een obstakel om over te schakelen naar meer duurzame verpakkingen.

Hoe vang je als merk, als communicatieprofessional of als designer het geheel of gedeeltelijk wegvallen van die fysiek aanwezige gebruikerservaring, de uitstraling en de merkpositie op? 
We willen visual designers en communicatieprofessionals informeren, inspireren en handvaten aanreiken om de struikelblokken op vlak van communicatie te overwinnen.
We richten ons op iedereen die betrokken is bij het in de markt zetten van een product, met focus op communicatieprofessionals en grafische of brand designers. 

Onderzoeksvraag

Hoe kan je succesvol en correct communiceren met je doelgroep zonder fysieke, of met een minimale of herbruikbare verpakking?   

  • Wat zijn obstakels voor brands, designers en marketing- en communicatieprofessionals om de overstap te maken naar geen, minimale, meer duurzame of herbruikbare verpakking?   
  • Wat zijn kleine en grote stappen die ze kunnen nemen om verpakkingen of POS-materiaal meer duurzaam te maken, en toch een duidelijke merkuitstraling te genereren?
  • Wat zijn best practices in het verminderen van verpakkingen die gepaard gaan met een succesvolle communicatie? 
 
Onderzoeksmethode
  • Via deskresearch verzamelen we academische en vakgerichte informatie (artikels, rapporten, whitepapers, podcasts, …) omtrent herbruikbare verpakkingen en POS-materiaal, de impact van verpakkingen, alternatieve communicatievormen, etc.  
  • We verzamelen en bestuderen best practices van bedrijven die inzetten op verminderen of weglaten van (single-use) verpakkingen en daarbij innovatieve manieren gebruiken bij het weglaten van het touchpoint om met de consument te communiceren.
  • We voeren expertinterviews met branding- en packaging experten, en met professionals die betrokken waren bij de ontwikkeling van deze good practices.