Overslaan en naar de inhoud gaan

Flexstudenten lerarenopleiding naar Denemarken om ondernemingszin te stimuleren in Europees basisonderwijs

Schooltje Denemarken

Een groep van tien studenten uit de flextrajecten Kleuter-, en Lager Onderwijs trok in de week van 14 mei vijf dagen lang naar Denemarken in het kader van het Erasmus+-project EIPTE (Entrepreneurship in Initial Primary Education). Een project dat gericht is op het stimuleren en ontwikkelen van ondernemingszin in het basisonderwijs door onder andere de ondernemingszin bij leerkrachten zelf te aan te wakkeren. De studenten werkten samen met Zweedse, Duitse, Spaanse en Litouwse studenten in de universiteit van Roskilde.

sfeerfoto.jpg

“Heel de week liep ik er supergemotiveerd rond”, zegt een duidelijk nagenietende Sofie Schyvens uit het flextraject Kleuteronderwijs. “We hebben dan ook ongelooflijk leuke dingen gedaan! De hele week draaide rond het uitwerken van je eigen visie die je binnen je eigen groep had bepaald. Ons team had bijvoorbeeld de visie ‘natuur’ waarrond we opdrachten en ideeën uitwerkten om ondernemingszin te stimuleren. De eerste twee dagen kregen we vooral een theoretische onderbouw over het project, maar al snel stonden we voor de klas met jonge Deense kindjes”.

IMG_3492.JPG

“Het was zeer fijn om mijn studenten zo gemotiveerd te zien. Ze gingen helemaal op in het project en zaten vol initiatief. Daarnaast leer je je eigen studenten ook op een persoonlijke manier kennen, wat een hele verrijking is. Zo’n internationale samenwerking is zeker voor herhaling vatbaar!” zegt een fiere Eva Dierickx, lector Kleuteronderwijs.

Doe-spelletjes en vindingrijkheid

De internationale bende studenten stak doe-spelletjes, activiteiten en creatieve opdrachten in elkaar waar de Deense kinderen mee aan de slag konden en bijgevolg kregen de studenten ook te maken met de visie van elke groep. “Wij hadden bijvoorbeeld voelzakken gemaakt. De kinderen moesten een natuurlijk object betasten in de bak zonder ernaar te kijken. Daarna moesten ze het gaan zoeken in de omliggende natuur”, laat Sofie weten. “Zo stimuleer je de vindingrijkheid en ondernemerschap van de leerlingen, prachtig om te zien”.

IMG_3485.JPG

“De laatste dag dreigde een redelijk saaie voorstelling te worden van de verschillende groepjes die elk hun eigen visie hadden. Na een voorstel vanuit onze groep als flexstudenten, besloten we een beurs te organiseren waarbij de groepjes hun project konden voorstellen met hun eigen materiaal. Voor dat voorstel alleen al kregen we complimenten. Ze vonden het een fantastisch platform om inzichten en ideeën tentoon te stellen aan de rest van het team”, vat Sofie samen. “Maar ze waren misschien nog sterker onder de indruk van onze gedrevenheid en enthousiasme als ze zagen met welke creatieve materialen en ideeën we op de proppen kwamen om onze visie uit te leggen.”


sfeerfoto 2.jpg

Gerelateerde artikels