Overslaan en naar de inhoud gaan

Tom Van de Vreken, alumni en woordvoerder van De Lijn

Tom van de Vreken
Tommeke, wat doe je nu? 
Tom Van de Vreken, oud-student van AP Hogeschool, had nooit gedacht dat hij woordvoerder van De Lijn zou worden. Hij was een doodgewone student met een grote passie voor schrijven en media. Twee interesses die maar al te goed van pas zijn gekomen in zijn carrière. We wilden weten hoe het komt dat Tom het zo ver geschopt heeft. Daarom trokken we naar het hoofdkantoor van De Lijn in Mechelen.
Wat heb je gestudeerd?

“Ik heb Communicatie gestudeerd van 1994 tot 1997. Toen heette dat nog Bedrijfsmanagement en kon je dat volgen op de toen nog Hogeschool van de provincie Antwerpen op de Frankrijklei.”

Hoe herinner je jouw studententijd?

“Mijn studententijd was fantastisch. Ik denk dat ik een modelstudent was in de twee definities van het woord. Ik had goede punten én er was ook altijd genoeg tijd om te feesten. Maar goed, work hard, play hard. Als er deadlines gehaald moesten worden dan was ik altijd op tijd.”

Waar hield je je buiten school nog mee bezig? 

“Ik heb altijd een zeer grote interesse gehad in media. Ik heb telkens het nieuws en de actualiteit heel nauw gevolgd. Dat vind ik enorm belangrijk voor mensen die iets in de communicatie gaan studeren.”

  Je moet een broek vol goesting hebben om je te smijten. Figuurlijk natuurlijk, anders doe je misschien beter mee aan Temptation Island. 

“Ik geef zelf ook les en ik vraag wel eens hoeveel mensen de krant nog lezen. Vaak hoor ik dan dat ze het nieuws volgen op Facebook of de website van HLN bekijken maar dat is niet hetzelfde als een krant. Dat is gratis nieuws dus dat is maar het topje van de ijsberg. Als je echt wilt weten wat er gaande is in de wereld zal je zowel krant, radio als televisie moeten volgen.”

“Ook schrijven zat me van jongs af aan in het bloed. Ik schreef graag opstellen en droomde er zelfs stiekem van om schrijver te worden. Maar dat ik woordvoerder van De Lijn zou worden, dat had ik nooit geloofd. Ik ben heel blij dat ik de twee zaken die ik het liefste deed, gevonden heb in mijn huidige job.”

Waarom heb je gekozen voor de studie Communicatiemanagement?

“Het lag in lijn met de zaken die ik graag deed en goed kon, communicatie in de brede zin van het woord. Al valt die communicatie van toen niet meer te vergelijken met de communicatie van nu. De nieuwssites waren toen slechts aan het opkomen, gsm’s gebruikten we nog niet echt, laat staan sociale media. Toch vond ik het toen al heel boeiend.”

“Trouwens, toen we De Lijn lanceerden op de sociale media was dat een waanzinnige periode voor ons. De Lijn is een groot bedrijf dus onze eerste stappen op die sociale media moesten meteen goed zijn. Ik had daar op school geen les over gehad of een cursus voor gevolgd, enkel over Twitter had ik eens een boekje gelezen.”

  Het belangrijkste als je communicatie wil studeren is niet je diploma maar wel je passie. 
Wat was het nuttigste dat je hebt geleerd op AP? Kan je dat toepassen in je huidige job?

“Ik denk dat een school je uiteindelijk een rugzak met bagage meegeeft waar je zelf mee aan de slag moet. In die rugzak zit kennis die je verder moet gaan toepassen en ontwikkelen in je vrije tijd. De tijd die je op de schoolbanken doorbrengt, is vooral een proces waar je inzichten opdoet, in groep leert werken en leert plannen. Je kan niet verwachten van een school dat die jou 100% inzetbaar aflevert op de arbeidsmarkt. Veel moet uit jezelf komen. Je leert vooral veel van een job door ze effectief te doen. Het belangrijkste als je communicatie wil studeren is niet je diploma maar wel je passie. Je moet een broek vol goesting hebben om je te smijten. Figuurlijk natuurlijk, anders doe je misschien beter mee aan Temptation Island. Communicatie studeren is niet iets dat zich beperkt tot de lesuren. Je moet er ook daarbuiten mee aan de slag: schrijf eens artikels, begin een blog, maak een Facebookpagina aan voor je vereniging en probeer toe te passen wat je op school hebt geleerd!”

Heb je nog een tip voor onze nieuwe studenten?

“Kraam geen dommigheden uit op de sociale media. Sociale media zijn als een digitale toog, maar wel één met een geheugen. Pas dus op want als je later een job hebt met een grote verantwoordelijkheid, zouden die dingen zich wel eens tegen je kunnen keren. Werkgevers gaan je trouwens ook altijd online screenen voordat ze je aannemen. Je moet een broek vol goesting hebben om je te smijten. Figuurlijk natuurlijk, anders doe je misschien beter mee aan Temptation Island.”

Gerelateerde artikels