Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten Maatschappelijk Werk ontwikkelen podcast om jongeren te helpen

Studenten presenteren podcast

Tweedejaarsstudenten van de graduaatsopleiding Maatschappelijk Werk kregen afgelopen semester de opdracht om een project te organiseren rond een maatschappelijk relevant thema naar keuze. Deze opdracht kadert binnen het vak ‘Leergroep: Project in het werkveld’ en resulteerde in inspirerende initiatieven. Zo koos één groepje studenten ervoor om een podcast te ontwikkelen om jongeren op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over belangrijke maatschappelijke thema’s.

Studenten Loren, Aline, Karen en Ilhem zijn de trotse bedenkers van de podcast Wat Nu? “In deze podcast gaan we in gesprek over thema’s waar we als jongeren maar al te veel vragen over hebben”, klinkt het. In het eerste deel van de aflevering delen de studenten hun eigen meningen en ervaringen. Vervolgens gaan ze in gesprek met een specialist uit het werkveld die meer duiding geeft over het onderwerp en handige tips & tricks deelt. Hierbij kunnen ze rekenen op de expertise van het Jongeren Advies Centrum (JAC). 

Elke aflevering is rond een ander thema opgebouwd. De eerste aflevering ‘Met de neus in de boeken' gaat over het maken van een studiekeuze en onthult hoe je kan omgaan met stress en faalangst. De tweede aflevering verkent hoe je werk zoekt zonder je motivatie te verliezen. De derde en laatste aflevering focust op het thema eenzaamheid en verduidelijkt welke hulpmiddelen er bestaan om alleen te gaan wonen. Elke aflevering duurt ongeveer een kwartier en kan beluisterd worden via Spotify

Enthousiaste scholen 

Ook de andere studenten stelden indrukwekkende projecten voor. Zo ontwierp een groepje de Babbelbox om beladen thema’s anoniem bespreekbaar te maken op scholen. Mental Health Day was een project met als doel jongeren zichzelf meer te laten openstellen. Het laatste groepje creëerde via het project Jongerenwegwijzer meer bewustzijn rond mentaal welzijn bij jongeren. Telkens werden deze projecten in een middelbare school uitgevoerd.

“De studenten hebben een volledig semester in groep gebrainstormd, overlegd en gediscussieerd”, verduidelijkt lector Robin Polak. “Het is altijd fijn om te zien hoe ze van nul beginnen om vervolgens stap voor stap een volledig project uit te werken. Zowel lagere als middelbare scholen waren onder de indruk van de projecten en gaan deze in de toekomst hergebruiken. Dat is natuurlijk dé kers op de taart.”

Gerelateerde artikels