Vorige week presenteerden de eerstejaarsstudenten Grafische en Digitale Media hun eindproject binnen het opleidingsonderdeel Oriënterend Project 2. Die presentaties zijn het resultaat van een intensief proces. Een semester lang werkten studenten namelijk in groepjes van 3 à 4 personen rond de Sustainable Development Goals. Dat zijn duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties hebben geïntroduceerd om armoede de wereld uit te helpen en de planeet duurzamer te maken.
Elke groep werkte rond een specifiek thema, waarrond ze een uitgebreide campagne uitwerkte. De groep Togender streed bijvoorbeeld voor gendergelijkheid op de arbeidsmarkt. Studente Marijke Verreth: "We zetten een fictieve campagne op, "Sign for Equality", waarmee we iedereen willen aanzetten om te tekenen voor gendergelijkheid in België. Die handtekeningen kunnen een stevig fundament vormen voor de nodige onderhandelingen op politiek vlak."
De studenten werkten de campagne uit op verschillende dragers zoals campagneposters, logo's, verpakkingen, video's ... De groep "Sign for Equality" ontwierp zo onder andere campagneposters met QR-codes erin verwerkt.
Docent Tim Stoops geeft toelichting bij het project: "In deze opdracht passen de studenten alle kennis en vaardigheden toe die ze in het eerste semester leerden. Zo ontdekken ze al doende waar hun interesses liggen: eerder in Crossmedia-ontwerp, of eerder in Grafimediatechnologie? Daarnaast is de opdracht een perfecte kennismaking met de wereld van de ontwerper, want naast vormgeving moet een ontwerper ook kennis hebben van inhoud, doelgroep, gebruiksvriendelijkheid enzovoort."
Studenten leren hierdoor ook samenwerken in een team van mensen met verschillende meningen en smaken. Studente Marijke: "Het is de kunst om door goed samen te werken, het beste in iedereen naar boven te halen!"