Overslaan en naar de inhoud gaan

Eureka! Wetenschappelijke poppenspelen voor tweedejaars Kleuteronderwijs

Eureka! Wetenschappelijke poppenspelen

Naar aanleiding van de jeugdboekenmaand – dit jaar in het thema van ‘Eureka! Wetenschap en Techniek’ – brengen de tweedejaars Kleuteronderwijs tijdens de week van 12 maart verspreid over de bibliotheken Bist, Driehoek en Wijnegem in Antwerpen poppenspelen voor de allerkleinsten. De verhalen die de studenten met de poppenkast voordragen, zijn gebaseerd op prentenboeken van de jeugdboekenmaand en sluiten aan bij het opleidingsonderdeel Muzisch Werken Poppenspel.

“Er kwam een intense voorbereiding bij kijken en het was een pittige uitdaging om verhalend te vertellen met een poppenspel. Maar eens je de kinderen mee hebt, is het superleuk en zie je dat het de moeite waard is”, vertelt Kim gedreven vlak voor ze achter de poppenkast duikt om de volgende kleuterklas te animeren met de voorstelling ‘André het astronautje gaat naar Mars’. Dat de kleuters helemaal betoverd zijn door de poppenspelen, staat buiten kijf. De studenten krijgen veel ‘woooh!’ en ‘ooooeh’ te horen van de kijklustige bengels terwijl ze met een gefascineerde blik elk detail absorberen. De mooie poppen en levendige voordrachten van de tweedejaarsstudenten zijn zonder twijfel een succes.

Creatieve workshops

Aansluitend bij het poppenspel krijgen de kleuters ook een muzische activiteit met focus op beeld muziek, drama of media. Gaande van kleuren mengen met verf en penseel tot het in elkaar knutselen van auto’s met kranten, eierdozen en andere kleurrijke attributen. Tijdens deze workshops stimuleren de studenten Kleuteronderwijs de creativiteit en de muzische vaardigheden van hun leerlingen. Daarbij trachten ze op een laagdrempelige manier hun kennis en vaardigheden rond wetenschap en techniek te prikkelen.

Aruba Aruba!

De poppenspelen in bibliotheek Wilrijk, kregen bezoek van twee internationale derdejaarsstudenten lerarenopleiding uit het verre Aruba. Chantal en Minchella komen in het kader van het vak Wereldoriëntatie observeren hoe de lerarenopleiding opgebouwd en uitgevoerd wordt in een ander land. “Het is perspectiefverruimend om te zien hoe het er hier in België aan toe gaat. Je ziet veel gelijkenissen maar ook interessante verschillen. De poppenspelen zijn bijvoorbeeld een goede inspiratiebron voor ons om terug mee te nemen. We zien leuke en creatieve insteken. De kinderen smullen ervan.”, vat Minchella het krachtig samen.

Chantal en Minchella verblijven twee weken in België waarbij ze verschillende lessen en projecten van de lerarenopleiding bijwonen.

 

BewarenBewaren

Gerelateerde artikels