Overslaan en naar de inhoud gaan

“Dankzij mijn opleiding voer ik nu belangrijk alzheimeronderzoek”

Studiekeuze maken? Zo kwam Ruben bij Gezondheid & Wetenschap uit

Ruben Hellemans ontdekte zijn passie voor wetenschap in het laatste jaar van het middelbaar. Hij koos voor een opleiding die daar perfect op aansloot: Biomedische Laboratoriumtechnologie. Tijdens zijn stage in het labo deed hij onderzoek naar alzheimer, en al snel wist Ruben ’t zeker: droomjob gevonden.

Jouw studiekeuze bepaalt op welke manier jij later impact maakt. Maar wat als je nog niet weet hoe jij het verschil wil gaan maken? Een tip: laat je leiden door je passies en talenten. Hoe je dat dan concreet aanpakt? Wel, zes AP-alumni vertellen je graag hoe zij hun studiekeuze maakten. En hoe ze daarmee vandaag het verschil maken.

>> Ruben professioneel
  • Opleiding: Biomedische Laboratoriumtechnologie (afstudeerrichting Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnieken)
  • AP-interessedomeinGezondheid & Wetenschap
  • Huidige job: Lab technician in het Center for Brain & Disease van KU Leuven & VIB

Hey Ruben. Wist jij vroeger al hoe je later impact wou gaan maken?

“Niet echt. Tijdens mijn tienerjaren was ik met van alles bezig, behalve met school. Ik stond vaak in de keuken, sportte veel en was fanatiek supporter van ‘den Antwerp’.

En toen, in het laatste jaar van het middelbaar … begon ik school plots wél interessant te vinden. In het schoollabo ontdekte ik namelijk mijn passie voor wetenschap. Ik ben iemand die alles graag met zekerheid weet en een mening het liefst baseert op feiten. Daar draait het in de wetenschap ook om.”

Tof dat je zo snel je passie ontdekte. Maar wist je ook al hoe je daarmee het verschil zou maken?

“Nee, dat niet. Ik vond het ook lastig om een concrete opleiding te kiezen – er is zoveel keuze. Uiteindelijk ging ik naar een paar SID-in-beurzen waar studenten, profs en docenten je alles vertellen over ‘hun’ opleiding. Ik bezocht zoveel mogelijk beursstanden, stelde kritische vragen en vond uiteindelijk als vanzelf mijn weg naar de juiste stand: die van Biomedische Laboratoriumtechnologie aan AP Hogeschool.”

Door te praten met studenten, profs en docenten krijg je een veel realistischer beeld van een opleiding en de jobmogelijkheden.

Hoe rolde je in je huidige job?

“Via mijn stage, een heel belangrijk onderdeel van mijn opleiding. Er waren verschillende plekken beschikbaar, dus we mochten onze voorkeur doorgeven. Toen ik zag dat ik in het labo van het Center for Brain & Disease onderzoek kon doen naar alzheimer, stond mijn voorkeur direct vast. In mijn familie zijn we namelijk geconfronteerd met de ziekte van Alzheimer: mijn oma had het.

Ik kreeg de stageplaats toegewezen, beleefde er vijf superinteressante maanden en kon er na mijn opleiding direct beginnen als lab technician. Wat ik nu precies doe? In ‘t kort: ik onderzoek een genetische risicofactor die op latere leeftijd tot alzheimer kan leiden. Ons doel is om een van de oorzaken van alzheimer te vinden. Dit om sneller een medicijn te ontwikkelen waarmee alzheimer in een vroeger stadium kan worden behandeld. Dat is een zeer grote, ingewikkelde puzzel. Ik denk er graag aan dat mijn werk uiteindelijk een stukje van die puzzel vormt.”

Hoe hielp je opleiding je om vandaag impact te maken?

“In het labo werken we met strikte protocollen: er is geen ruimte om te freestylen. Als je een reageerbuisje verwisselt of een foute hoeveelheid stof mengt, mislukt het experiment. Nauwkeurig werken is dus essentieel, een skill die ik aanleerde tijdens mijn opleiding.  

Een tweede noodzakelijke skill is kritisch denken. Onder meer om onze resultaten in twijfel te trekken, als extra controle. Ik kreeg die vaardigheid onder de knie in het vak Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP), dat draait om kritisch reflecteren over je resultaten, stage, examens … Wat ging er goed? En wat kon er beter? Uit die lessen haalde ik heel waardevolle inzichten.”

Heb je nog een keigoeie tip voor studiekiezers?

“Verdiep je in concrete jobmogelijkheden van een opleiding. Dat deed ik door de SID-in-beurzen te bezoeken. Tuurlijk, online kan je ook veel informatie vinden. Maar die informatie is vaak heel algemeen. Tijdens een gesprek hoor je ‘echte’ verhalen die je een veel realistischer beeld geven van de jobmogelijkheden die de opleiding biedt. Zo vond ik de perfecte opleiding en kan ik nu mijn passie elke dag opnieuw inzetten./p>

>> Ruben persoonlijk
  • Van dit liedje krijg ik energie
    Toen: In de hemel – Sefa
    Nu: Nobody said it would be easy - Sefa
  • Op deze plek maak ik mijn hoofd leeg
    Toen: Antwerps studentencafé De Schacht
    Nu: Het labo waarin ik werk
  • Naar dit voorbeeld kijk ik op
    Toen: Niemand, eigenlijk
    Nu: Mijn stagebegeleider, die inmiddels mijn collega in het labo is

Gerelateerde artikels