Overslaan en naar de inhoud gaan

AP-studenten scoren WAT WAT kwaliteitslabel met PAARS krant

paars lgbtq+ ap hogeschool antwerpen student

Al voor het derde jaar op rij ondersteunen studenten van AP Hogeschool de campagne PAARS die het thema LGBTQ+ meer bespreekbaar wil maken bij jongeren. Hiervoor werken ze naar goede gewoonte van A tot Z een infokrant met bijbehorende website en sociale media uit. De Ambrassade bekroonde het werk van de studenten alvast met het WAT WAT kwaliteitslabel dat wordt uitgereikt aan mensen en organisaties die betrouwbare info op maat van kinderen en jongeren brengen. 

De sensibiliseringscampagne PAARS is eigenlijk uit de Verenigde Staten overgewaaid. In 2010 wilde de 15-jarige Brittany McMillan iets doen aan de haat, pesterijen en discriminatie waar LGBTQ+ jongeren mee te maken krijgen. Ze riep haar medescholieren op om hun solidariteit te tonen door iets paars te dragen: de kleur uit de regenboogvlag die kracht en moed symboliseert. Doorheen de jaren is deze simpele actie vervolgens uitgegroeid tot een wereldwijde sensibiliseringscampagne. 

"Jammer genoeg wordt er in onze maatschappij nog te veel in hokjes gedacht. Je seksuele oriëntatie, gender, huidskleur, afkomst, beperking of religie is slechts één aspect van wie je bent. Deze zaken zouden niet beperkend mogen zijn. LGBTQ+ zou iets doodgewoons moeten zijn. Hier probeert de campagne PAARS actief verandering in te brengen.", aldus lector Journalistiek Wouter Frateur die het PAARS project binnen AP mee begeleidt. 

Een idahot topic 

In België wordt de PAARS-campagne jaarlijks in de kijker gezet op 17 mei: de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Terwijl PAARS in het hoger en secundair onderwijs al enkele jaren aan een opmars bezig is, krijgt de campagne vanaf 2021 voor het eerst ook navolging in het lager onderwijs en de jeugdbeweging. Jongeren die de PAARS campagne willen steunen, kunnen op 17 mei iets paars dragen, deelnemen aan de TikTok challenge of een PAARS-selfie maken. Alle PAARS foto's, filmpjes en berichten kunnen op sociale media gedeeld worden met de hashtag #paarstoday.    

Studenten van AP Hogeschool staan intussen al voor het derde jaar op rij mee aan het roer van de PAARS krant, website en social media. Wouter Frateur: "Studenten uit onze lerarenopleiding hebben een handleiding samengesteld waarmee leerkrachten en leerlingen in de klas samen mee aan de slag kunnen gaan. Onze studenten Journalistiek nemen van begin tot einde het heft in handen om de PAARS krant en digitale afgeleiden inhoudelijk in te vullen. Hiervoor gaan ze op zoek en op pad om interviews af te nemen en boeiende en beklijvende artikels, video- en audiostukken uit te werken. De vormgeving van dit alles is in handen van onze studenten Grafische en Digitale Media."

Op je paarsbest

De PAARS krant en bijbehorende online platformen zijn enerzijds bedoeld als hulpmiddel om bij te leren over LGBTQ+ én anderzijds als houvast voor LGBTQ+ jongeren die zelf met hun gevoelens worstelen. Dit geldt niet alleen voor de lezers en kijkers, maar ook voor de makers. Ook de studenten zelf hebben dankzij het PAARS project nieuwe inzichten verworven, onderlinge verbinding kunnen stimuleren én extra praktijkervaring opgedaan.  

Janne: "We hebben een heel semester aan het PAARS project gewerkt. Dat was erg interessant en enorm verrijkend."

Lisa: "In de eerste plaats leer je veel bij over de LGTQ+ community. Daarnaast krijg je ook de kans om verworven vaardigheden zoals research en interviewtechnieken verder in praktijk te brengen."

Gitte: "Het was geweldig om samen te werken met een team dat zelf ook grotendeels queer is. Het voelde net als thuiskomen."

Martha: "Iedereen heeft een persoonlijke reden om mee te werken aan PAARS, maar iedereen is wel even gepassioneerd. Dat maakt het een geweldig project." 

Als kers op de taart werd het werk van onze studenten dit jaar ook bekroond met het WAT WAT kwaliteitslabel. Dit wordt op basis van 7 principes toegekend aan websites, brochures ... die op maat van kinderen en jongeren zijn gemaakt én betrouwbare informatie aanbieden. De jury was het unaniem eens dat de PAARS krant aan alle 7 vereisten voldeed. 'Sterk samengewerkt met jongeren', 'empowerende interviews', 'goed ondersteunend visueel materiaal', 'duidelijke taal' ... waren slechts enkele van de lovende kritieken. 

Benieuwd naar meer? 

Gerelateerde artikels