Overslaan en naar de inhoud gaan

AP-studente Jolien doet onderzoek naar gebruik van TikTok als PR-tool

tiktok

Derdejaarsstudente Jolien Kerstens van de bacheloropleiding Communicatiemanagement met optie Public Relations & Voorlichting werkt vanuit haar kot naarstig aan haar bachelorproef. Daarvoor doet ze onderzoek naar het gebruik van TikTok door communicatiebureaus actief in België, en we vroegen haar een woordje uitleg over haar onderzoek en het nieuwe populaire sociale medium.

  • Kan je in ’t kort wat meer vertellen over de inhoud van je onderzoek?

Mijn onderzoek gaat over het gebruik van TikTok bij communicatiebureaus en bedrijven die in België actief zijn. Naast andere sociale media is TikTok vandaag de dag immers niet langer weg te denken uit de leefwereld van jonge influencers en tieners. Ik stel me dan ook de vraag of communicatiebureaus en bedrijven dit medium gebruiken voor PR-doeleinden wanneer ze voor klanten of zichzelf aan de slag gaan. Op deze prangende vraag hoop ik te kunnen antwoorden na mijn onderzoek.

  • Hoe ben je op het idee gekomen?

Momenteel doe ik stage bij agency Lewis Global Communications.  Mijn stagementor gaf me een duwtje in de rug en zo ben ik op het idee gekomen om hier onderzoek naar te doen. TikTok is een redelijk nieuwe app dus het leek me interessant om eens te onderzoeken in welke mate dit wordt ingezet bij communicatiebureaus en bedrijven die in België actief zijn.

  • Wat leer je zelf uit deze proef?

Voor mijn onderzoek moet ik een relevante steekproef afnemen. Ik ondervind dat 100 respondenten benaderen niet zo gemakkelijk is, zeker nu niet met de coronacrisis. Ook het opstellen van een goede vragenlijst en een wervende pitchmail vereisen vakkennis. Op basis van de opgedane kennis in de opleiding zal ik alle nuttige informatie analyseren en samenvatten om zo tot een conclusie te komen. Deze bachelorproef is vast en zeker een leerrijke ervaring.

  • Hoe ervaar je deze tijden als studente?

Ik heb geluk dat ik mijn stage kan blijven verderzetten omdat we perfect van thuis uit kunnen werken. We hebben elke dag een call met het team om elkaar te debriefen.

  • Ben je zelf actief op TikTok?

Misschien vreemd, maar zelf ben ik niet actief op TikTok. De inhoud spreekt me niet echt aan. Ik heb de app geïnstalleerd om het platform zo beter te kunnen analyseren voor mijn onderzoek. Momenteel maak ik geen filmpjes om te delen op TikTok maar door mijn onderzoek kijk ik wel af en toe filmpjes. Deze vind ik dan wel grappig. Misschien dat ik nu toch een account ga aanmaken :-).

  • Hoe hou je contact met je vrienden?

Ik heb vooral contact met vrienden via chat en we bellen elkaar elke week. Het is jammer dat we niet kunnen afspreken, maar gelukkig bestaan er apps zoals Facetime of Zoom. Laatst stuurde een vriendin een lief kaartje op via Bpost. Ook deze (ouderwetse) manier van communiceren is leuk!

  • Waarom heb je destijds gekozen voor de opleiding Communicatiemanagement?

Na het zesde middelbaar was ik absoluut nog niet klaar om te gaan werken en wilde ik graag verder studeren. Maar wat ik graag wilde doen, wist ik op dat moment nog niet goed. Na wat research op de websites van onderwijsinstellingen heb ik een bezoekje gebracht aan de infodag van twee hogescholen. AP sprong er bij mij al meteen uit. De campus is ruim en modern en de studenten Communicatiemanagement waren heel enthousiast over de richting. Het begon toen wel echt te kriebelen om Communicatiemanagement te studeren en ik heb me dan ook meteen ingeschreven.

Het eerste jaar was heel boeiend en leerrijk en daarna kwam de keuze: ofwel PR ofwel Commerciële Communicatie. Na een nachtje slapen stond mijn keuze vast. Omdat ik veel belang hecht aan sociaal contact en het menselijke aspect bij communicatie heb ik voor PR gekozen.. Mijn leerrijke stage bij pr-bureau LEWIS in Antwerpen zit er bijna op. Het was super leuk om het agency-leventje mee te maken en ik ben er dan ook zeker van dat ik er later in wil werken.

  • Wat is je toekomstdroom?

Ik ben nog niet echt bezig met de toekomst maar ik zou graag na deze studie, een schakelprogramma volgen om zo een Master in Meertalige Professionele Communicatie te behalen. Als dit me zou lukken, wil ik graag werken in een agency want dat vind ik helemaal te gek!

Gerelateerde artikels