Overslaan en naar de inhoud gaan

Altijd al willen weten hoe een magazine tot stand komt?

Studenten bedrijfsjournalistiek 2
© Studenten bedrijfsjournalistiek

Altijd al willen ontdekken hoe magazines tot stand komen? Onze studenten Communicatie weten er alles van. Combineer boeiende lessen met grote porties inspiratie, roer goed door knipsels en schetsen, voeg er veel interviews en beeldmateriaal bij en zo tover je een prachtig magazine op tafel.

Hoe begin je nu aan het maken van een magazine? Een goede voorbereiding is alles! De derdejaarsstudenten uit de afstudeerrichting Public Relations & Voorlichting werken ieder jaar gedurende een heel semester in groep aan een bedrijfsmagazine voor een echte opdrachtgever. Dit jaar was dat Ringland.

Allereerst werd een zoektocht naar inspiratie opgestart. Knipsels verzamelen, eerste schetsen van de lay-out maken. Uiteindelijk begon de look-and-feel van het magazine in spe vorm te krijgen en was het tijd om content te verzamelen. Verschillende interviews werden afgenomen en ook voor geschikt beeldmateriaal moesten ze zelf zorgen.

Student Firdaous Soussi: “"Een magazine maken: er komt meer bij kijken dan je zou denken. Ondanks het vele en harde werk ben ik toch tevreden met ons eindresultaat. Na twee jaar voorbereidende (fictieve) opdrachten is het leuk om ook eens met een échte opdrachtgever samen te werken. Dat is een grote meerwaarde in deze opleiding."

Na verschillende pittige feedbacksessies met de lectoren pitchte elk groepje op het eind van het semester hun magazine voor de opdrachtgever Ringland, die de uiteindelijke “winnaar” mocht kiezen. En dat werd het magazine van Zoë Tops, Firdaous Soussi, Brad Van Schaeybroek, Maud Greeve, Shauni Van Hove, Warre Callens.

Student Zoë Tops: “Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ons magazine zou winnen. Er waren zoveel prachtige en leuke magazines. Elk magazine had zijn eigen bijzonderheden, insteken en design, ondanks dat het over dezelfde organisatie gaat. Ons design leunde het dichtste aan bij de huisstijl van Ringland. Ik denk dat dit al een belangrijk punt was voor de opdrachtgever. Verder hebben we ook inhoudelijk geprobeerd zoveel mogelijk verschillende insteken te verwerken in interviews. Focus op samenwerken en doorzetten waren wel steeds belangrijke factoren.” 

Benieuwd naar het eindresultaat? Kom dan zeker langs op één van onze toekomstige infomomenten.

Gerelateerde artikels