Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten Lerarenopleidingen zetten basisschool ’t Groene Eiland in teken van klimaatactie

STEAM-week voorleeshoekje

Vlaamse en internationale studenten Kleuter- en Lager Onderwijs gaven vrijdagvoormiddag – 30 november 2018 – STEAM-workshops (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) in basisschool ’t Groene Eiland in Antwerpen Dam. De workshops stonden in het teken van het klimaat en vormden het slotmoment van de internationale STEAM-week .

Studenten leerden tijdens de week hoe ze de link tussen STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) en anderzijds Arts – zoals beeldende kunsten, muziek, woord of dans - kunnen leggen in hun lessen rond het thema klimaatverandering. Gecombineerd met de STEAM-methode gaven een deel van de studenten ook aandacht aan het integreren van ondernemingszin bij de leerlingen tijdens de STEAM-workshops: een insteek vanuit het EIPTE-project (Entrepreneurship in Initial Primary Teacher Education).

“Ik heb uit de STEAM-week ongelooflijk veel inspiratie gehaald om van deze slotdag een leerrijke en ondernemende onderwijsdag te maken voor kleuters en lagere schoolkinderen”, benadrukt de Duitse student Malte Gieselmann, die in het 5de jaar Lager Onderwijs aan Leuphana University in Lünenburg studeert. “STEAM-educatie geeft je veel nieuwe inzichten om wetenschappelijke thema’s leuk over te brengen, zelfs voor de jongste kinderen. En het blijft hen makkelijker bij. Onze workshop ging over afval sorteren en waarom dat belangrijk is voor de dieren en het milieu. Met plastieken potjes, plakband, potloden, verf en andere knutselmaterialen mochten de kleinsten in onze klas hun eigen afvalruimer maken. Hiermee probeerden we hun ondernemingszin te stimuleren – wat een cruciaal element is uit het EIPTE-project – gecombineerd met de inhoudelijke elementen van de STEAM-methode.

Alle kleuter- en lagere schoolklassen van ‘t Groene Eiland werden ondergedompeld in de wereld van STEAM en EIPTE. In de klassen van het Lager onderwijs werden de opdrachten al iets moeilijker.  Zo mocht  een klas onder  het toeziend oog van Garazi Alverez, 4de-jaarsstudente Lager Onderwijs uit de Spaanse universiteit Duesto, met potjes, grond, verf en penselen om hun eigen, unieke bloempot te maken. “Zo worden ze bewust gemaakt van de luchtzuiverende kwaliteiten van bomen en planten. Als het potje af is, kunnen ze er zelf iets in planten. Fantastisch toch!”

20181130_105154.jpg

De leerlingen werden dus met behulp van workshops rond afvalverwerking, lucht- en watervervuiling en de natuur ondergedompeld in het thema klimaatverandering. Uiteraard integreerden de studenten de nodige creativiteit en speelsheid om het leuke aan het serieuze te koppelen. Terwijl een student uitgedost in een zelfgemaakt pak van een kleurrijke hoed, een korte fietsbroek met lange witte bretellen vrolijk door een van de klassen huppelt, tekenen leerlingen uit het tweede leerjaar verzonnen superhelden die mee het afval op onze aarde kunnen helpen opruimen. Dat bracht heel wat fantasie en vreugde teweeg waardoor het thema klimaatverandering niet snel vergeten zal worden.

Studenten klaar ge-STEAM-ed

Heel de week lang kregen de studenten zelf STEAM-workshops om de onderwijsmethode en mogelijkheden ervan onder de knie te krijgen. Internationale gastdocenten uit onder andere Portugal, Groot-Brittannië, Noorwegen, Slovenië, Ierland en Nederland kwamen hun STEAM-kennis overbrengen en de studenten klaarstomen voor de slotdag. “Daar draait het tenslotte om: zelf een STEAM-workshop geven op de slotdag van de week aan kinderen van 3-12 jaar om je eigen kennis om te zetten in de praktijk.”, laat Pascale Mast, lector Techniek en mede-organisator van de STEAM-week op AP Hogeschool, ons enthousiast weten.

Ook de Stedelijke basisschool Het Talent in Antwerpen, Hoedjes van Papier in Deurne en basisschool Stadspark in Lier kregen zowel Vlaamse als internationale STEAM-studenten over de vloer. Zij behoorden – zoals basisschool ’t Groene Eiland  – tot het samenwerkingsverband met AP Hogeschool waardoor de slotdag van de STEAM-week ook voor hun leerlingen een hoogst interessante en creatieve dag werd.

20181130_105112.jpg

Gerelateerde artikels