Overslaan en naar de inhoud gaan

AP Hogeschool stuwende kracht van online Brexit-congres

brexit

Veel Vlaamse bedrijven zeggen klaar te zijn voor Brexit: systemen zijn geüpdatet, vergunningen zijn aangevraagd, alle richtlijnen werden bestudeerd. Dat is nuttig en nodig. Maar helaas niet genoeg. Niet alleen je organisatie, maar de hele 'supply chain' moet op punt zijn. Om goed voorbereid te zijn op de gevolgen en veranderingen van Brexit organiseert AP Hogeschool ism met de Haven van Zeebrugge, UCCL en STC Rotterdam een online congres over Brexit en goed ketenmanagement. AP-lector Kerstien Celis geeft graag een woordje uitleg.

Waar is het idee ontstaan om dit congres te organiseren?

Eigenlijk is het idee ontstaan bij STC, Scheepvaart en Transport College Rotterdam. Zij kregen heel concrete vragen van bedrijven over de Brexit. Maar vermits hogescholen meer en meer internationaal samenwerken, werd er tijdens een voorbereidende vergadering van een andere internationale activiteit, het idee geopperd om er een parallelcongres van te maken.

Waar ligt de focus van het congres?

De focus ligt op de hele Supply Chain. Maar al te vaak wordt er naar slechts één deel gekeken of de Brexit vanuit eigen standpunt onder de loep genomen. Maar goederen op hun bestemming te krijgen, passeren er heel wat partijen, heel wat instanties en ondernemingen.

Bedrijven denken dat ze klaar zijn, maar dat is niet voldoende. De hele supply chain moet volgen. Kan je hiervan een concreet voorbeeld geven?

Een voorbeeld waarbij een Antwerps bedrijf verkoopt aan bedrijf in Oxford.  Na 1 januari wordt dit een uitvoer uit de EU. En een invoer in de UK.  De verkoper stelt zijn de goederen ter beschikking van de koper op een bepaalde plaats in de Antwerpse haven. Zijn douanevertegenwoordiger zal zich waarschijnlijk wel hebben toegelegd op het opstellen van transit en/of uitvoeraangiften naar de UK. Dus die verkoper zal zeker het deel vanuit EU-standpunt op punt in orde gebracht hebben. Maar de volgende stap -inzake douane- is een invoeraangifte bij het binnenkomen van de UK. Want voor deze verkoop is er zowel een uitvoeraangifte uit de EU nodig, als een invoeraangifte in de UK (na 1 jan). Indien het over “non-controlled goods” gaat, moet het zelfs al vanaf 1 januari een volledige invoeraangifte zijn. Maar, wie zal die opstellen? Over welke gegevens moet deze partij beschikken? Heeft die partij wel voldoende gegevens om dit te kunnen ondernemen? Heeft de verkoper (of een andere partij) gezorgd dat diegene die de inklaring doet in het VK over deze gegevens beschikt? …

Indien niet, dan komen de goederen vast te zitten. De goederen komen eenvoudigweg de VK niet binnen.

Wie zijn de sprekers? Is het toegankelijke materie of moet je echt al een specialist zijn om het te kunnen volgen?

Neen, je hoeft zeker geen specialist te zijn om te kunnen volgen! We gaan het niet hebben over technische douanedetails bijvoorbeeld. We zullen een algemeen, maar wel praktisch beeld schetsen. Het volledige programma vind je hier.

Waarom zou iemand het congres moeten bijwonen, naast de veelheid aan webinars of informatiebronnen op het net?

Omdat wij de hele supply chain bekijken. En ook wel een beetje omdat er geen belangen spelen. Lees financiële belangen. Ons doel is jonge mensen –die eigenlijk extra getroffen zijn door corona en de afgelastingen van stage etc- te informeren over die Brexit. Bovendien trekken we ook de kaart van samenwerking. Dat is ook de boodschap die we willen meegeven (cfr; we werken zelf ook samen met collega’s van over de grens).

Het congres vindt plaats in de haven van Zeebrugge. Dat is symbolisch. Vertel.

Ongeveer 38% van de maritieme trafiek (in 2019) in Zeebrugge betreft EU-Verenigd Koninkrijk. Dus relatief is dit uiteraard meer dan Antwerpen of Gent of Rotterdam.

Bovendien heeft van de 45 miljoen ton (in 2019) goederenverkeer in Zeebrugge 36% betrekking op ro-ro, wagens dus. Zeebrugge is trouwens wereldwijde koploper inzake behandeling van nieuwe wagens. En laat dit nu juist, naast chemische producten, hetgene zijn dat vanuit België naar de UK gaat.

Dus wij denken dat van alle Vlaamse havens, Zeebrugge toch wel –zeker relatief- de meeste gevolgen van de Brexit zal ondergaan. Het goede nieuws is wel dat Zeebrugge zich -op IT –vlak – zeer sterk heeft voorbereid. 

Tot wie richt het congres zich?

Alle jongeren met interesse voor Logistiek zijn welkom. Het Vlaamse deel van het congres richt zich in eerste instantie tot hogeschooljongeren 18+. Dus ook studenten uit alle Vlaamse hogescholen zijn welkom. Het Nederlandse gedeelte was ontstaan op vraag van bedrijven aldaar. Maar ook daar is men tot de vaststelling gekomen dat de eigen studenten hier heel wat kunnen opsteken. Omdat de vraag initieel kwam van bedrijven, zullen tijdens dit deel ook bedrijven in de zaal aanwezig zijn. En deze bedrijven zullen vragen kunnen stellen.

In België zijn de maatregelen inzake Corona strikter, waardoor we geen bedrijven konden uitnodigen om fysiek aanwezig te zijn.

Het congres is een verplicht onderdeel voor onze graduaatsstudenten. Waarom?

Zowel bachelor als graduaatsstudenten hebben baat bij dit congres. Bij graduaatsopleidingen moeten de studenten nog meer dan bij bacheloropleidingen met hun voeten in de praktijk staan. In het eerste semester van de graduaatsopleiding worden er al lessen Douane en btw gegeven. Maar daarnaast brengen we ook een bezoek aan de Douane te Antwerpen (dit jaar virtueel, we hadden 5 verschillende douane-ambtenaren die elk over hun job kwamen vertellen, als waardig alternatief voor ons fysiek bezoek), ook de mensen van de Dienst Controle Strategische Goederen (Vlaams Gewest) hadden dit jaar voor onze studenten graduaat een sessie in mekaar gebokst, er komt een douanedeclarant aan het woord, … en dan vonden we dat de Brexit ook een plaats verdient. We hebben gekozen voor een congres, omdat we dit nog in samenwerking met onze Rotterdamse collega’s konden aanpakken. En een congres is toch nét meer “beleving” dan een les, he.

Maar toch ook even benadrukken dat bachelorstudenten dit congres ook best meemaken. Voor AP vormen de (extra) graduaatsopleidingen een verrijking van de bachelors. Doordat vorig jaar het graduaat van start ging, zijn er op vlak van douane 2 extra collega’s bijgekomen. Ik ga het niet over mezelf hebben. Maar wel over de andere collega Steve Mees nu: die man werk voor de Algemene Administratie der Douane en Accijnzen zelf. Dus daar zit expertise en eveneens een ‘letterlijke’ band met de praktijk.

Deelname aan het congres is gratis. Inschrijving is verplicht. Na inschrijving krijg je een link.

Gerelateerde artikels