Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten maken STEMles over klimaatopwarming.

Studenten lerarenopleiding
© STEMproject klimaatopwarming

Wat als je studenten lesmateriaal laat uitwerken in een STEM-project voor leerlingen uit het secundair onderwijs? Wat als je dit doet met studenten uit verschillende vakken én andere interessedomeinen? Op 7 mei stelden studenten uit de lerarenopleiding secundair 6 verschillende projecten voor. Wat vinden onze studenten daarvan? We vroegen het Nina, Janick en Maaike die als onderwerp klimaatopwarming kozen. 

Wat vinden jullie van vakoverschrijdend samenwerken? 

Nina: Het was echt een super leerrijke ervaring. Je leert zoveel van je collega's waardoor je tot een mooi eindresultaat kan komen. Zo konden wij al onze vakken integreren in dit project zoals ik mode toevoegde.

Wat was jullie opdracht?

Voor het vak Biologie en Techniek kregen we de opdracht om een STEM-project te maken rond het thema klimaatopwarming. We zijn begonnen met een brainstorm en kwamen meteen heel veel interessant onderwerpen tegen om een project rond te maken. Gezamenlijk hebben we besloten om ons project rond de CO2-uitstoot te doen.

Bij de start van ons project, voorzien we 4 eilanden in het lokaal.

  • Eiland 1: Zeespiegelstijging
  • Eiland 2: Opwarming/ droogte
  • Eiland 3: CO2 uitstoot
  • Eiland 4: Gevaren fauna en flora

Op iedere eiland ligt iets dat te maken heeft met de klimaatopwarming en een QR-code met een bijhorende artikel of filmpje. Vervolgens gaan we verduidelijken en overlopen waarom dit met de klimaatopwarming te maken heeft. Daarna starten de leerlingen met de wetenschappelijke onderzoekjes en proefjes, waarbij ze zelf het broeikaseffect gaan nabootsen, de verschillende broeikasgassen en temperatuurstijging gaan bekijken en metingen met een CO2-meter uitvoeren.

Hierna bieden wij in ons project 3 verschillende activiteiten aan. De leerlingen kiezen zelf welke ze willen doen afhankelijk van hun interesses. We hebben ons gebaseerd op de vakken die we zelf studeren. Janick studeert elektriciteit – techniek, Nina studeert Mode – techniek en Maaike studeert Biologie en Voeding en verzorging.

  • Activiteit 1: transport, de soorten groen energie bekijken en vervolgens zelf een transportmiddel ontwerpen en maken uit recyclage materiaal. Het moet kunnen rijden door gebruik van een zonnepaneeltje en motor.
  • Activiteit 2: Koken, de leerlingen gaan zelf een milieuvriendelijke vegetarisch gerecht maken, waarbij ze rekening houden met de seizoensgroenten en prijzen
  • Activiteit 3: Mode, bekijken wat upcycling en maken vervolgens zelf een 'tote bag' uit oude kleren die ze nog hebben liggen.

Wat is je mening nu over STEM-projecten? 

We vonden het zeer leerrijk om dit STEM-project uit te werken met medestudenten omdat we hierdoor verschillende ideeën kregen en van elkaar konden leren. Zo hebben we weer bijgeleerd om goed samen te werken met andere collega’s, wat ook nodig is wanneer je in een school terecht komt. Voordat we begonnen aan dit STEM-project hadden we wat twijfels over de uitwerking en geen idee hoe we hieraan moesten beginnen, maar nu we dit hebben meegemaakt weten we dat we ons geen zorgen hoeven te maken moesten we een STEM-project uitvoeren in onze toekomstige school en zouden we dit zelf voorstellen om te doen. Het is voor zowel de leerlingen als de leerkrachten een unieke ervaring. Na het maken van ons project beseffen we dat je heel veel activiteiten onder STEM kan doen.

Zou jij zelf kiezen voor een STEM-opleiding als middelbare leerling? 

Ja, wij zouden dit zelf graag gedaan hebben. In deze projecten leer je op een korte tijd zeer veel over verschillende vakken. Je leert samenwerken, overleggen én een eigen visie neer te schrijven. Je leert er vooral mee onderzoekend en ontwerpend te werk te gaan.

Waarom is jouw project relevant voor onderwijs?

Janick: Het is een zeer actueel thema, waar bijna dagelijks iets rond te horen is. Denk maar aan de klimaatmarsen, elektrische wagens, CO2 uitstoot, vleesvervangers en smeltende ijskappen. Dat maakt ons project net zo relevant voor het onderwijs, scholen kunnen er meteen mee aan de slag.

Voor de beoordeling van de projecten werden enkele interne en externe juryleden uitgenodigd. Eén van de juryleden was Michael Verbeeck van het STEM-platform, hij was heel enthousiast over de inzet van onze studenten en heeft dan ook een Twitter bericht verstuurd. 

Gerelateerde artikels