Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten leren leven als senioren

studenten leren leven als senioren

Een mix van 25 internationale en AP-studenten is geselecteerd om gedurende een semester in interdisciplinaire teams projectmatig te werken aan vijf uitdagende en ‘real-life cases’ aangeleverd door bedrijven en organisaties. Naast het projectwerk biedt AP hen in het hogeschoolbrede European Project Semester (EPS) ook ondersteunende opleidingsonderdelen aan die hen nog meer doen uitblinken. Zo werken deze studenten aan hun presentatietechnieken, krijgen ze een pittige onderdompeling in project management en leren ze België, Vlaanderen, Antwerpen én elkaars projecten beter kennen.

Vorige week was het de beurt aan het projectteam van ‘A sense of home in elderly care’ om zijn medestudenten te laten proeven van de projectomgeving bij Zorgbedrijf Antwerpen. Na een presentatie over de zorgsector in Vlaanderen en een korte rondleiding in woonzorgcentrum De Pelikaan in Deurne activeerde het team zijn studiegenoten met een speelse workout.

img_0868_cropside.jpg

DEMENTIE SIMULEREN

Die workout bleek de ideale opwarming voor het spel ‘Een stukje van de puzzel’ waarin dementie wordt gesimuleerd. Eens de studenten enkele delen van een ouderdomssimulatiepak droegen, waren ze onmiddellijk een pak minder mobiel. Strompelend verkenden ze de speciaal hiertoe ingerichte flat. Dagdagelijkse taken zoals “zoek het zoutvaatje” of “leg een puzzel” vergden opvallend meer concentratie met gewichten aan de polsen of enkels en een bril die een oogafwijking zoals bv. cataract simuleert. Uitspraken van een gemiddelde 80-plusser bleven niet lang uit en angst om ergens tegen te lopen, te struikelen of te vallen nam al snel de bovenhand. Vermits bewegen daarenboven enorm vermoeiend is in een ouderdomssimulatiepak, zochten de studenten als doorwinterde oudjes spontaan een veilige plek op in een comfortabele zetel.

Wel weten wat je wil zeggen, maar de woorden niet vinden (in ons geval omdat we bepaalde woorden niet mochten gebruiken), evidente bewegingen combineren waardoor je ze niet meer spontaan kan doen en erover moet nadenken, vraagstukken die op het eerste zicht eenvoudig zijn toch niet opgelost krijgen, … Dankzij een originele quiz met doe-opdrachten ervoeren de EPS-studenten de frustraties waar mensen met dementie voortdurend mee kampen aan den lijve en konden ze zich een beter beeld vormen van hun leefwereld: beschikken over puzzelstukjes, maar de puzzel niet meer gelegd krijgen.

VOER TOT NADENKEN

De confronterende voormiddag bood zeker voer tot nadenken tijdens de lunch in dienstencentrum Bosuil. Ter afsluiting stond ’s namiddags een interview met enkele bewoners van het woonzorgcentrum op het programma. Hun input wordt meegenomen door het projectteam van ‘A sense of home in elderly care’, dat gedurende dit semester in samenwerking met Zorgbedrijf Antwerpen tracht in kaart te brengen hoe zorg beter kan worden afgestemd op bewoners van bejaardentehuizen. Dit doen ze niet alleen door de ontwikkeling van een huiskamer waarin communicatie wordt bevorderd, maar ook door de bewoners via een gebruiksvriendelijke vragenlijst te laten communiceren over hun noden. Op deze manier krijgen de ouderlingen meer vat op hun leven waardoor hun levenskwaliteit stijgt en het bejaardentehuis meer als een echte thuis aanvoelt.

 


 

Gerelateerde artikels