Overslaan en naar de inhoud gaan

Laatstejaars Communicatiemanagement wijden bachelorproef aan goed doel 

communicatiemanagement ap hogeschool kasterlee trail

6 laatstejaars uit onze bachelor Communicatiemanagement werkten in het kader van hun bachelorproef mee aan de organisatie en communicatie van de Kasterlee Trail. Dankzij dit project konden ze hun kennis en skills in praktijk brengen én een goed doel steunen. Win-win! Studente Luna Lemmens vertelt.  

Wat is de Kasterlee Trail precies?  

De Kasterlee Trail is een initiatief van de vzw Run To Start in samenwerking met Marathon Kasterlee. Run To Start is opgericht door vier Belgische vrienden met een passie voor extreme loopwedstrijden. Samen organiseren ze al enkele jaren de Trans Zagora Trail: een ultraloop in de woestijn in Marokko waarmee ze fondsen werven voor verschillende sociale projecten in de zuidelijke regio’s die de scholing van kinderen en duurzame landbouw stimuleren.  

Door corona kon de geplande vijfde editie van de Trans Zagora Trail in het voorjaar helaas niet plaatsvinden. Als alles goed gaat vindt die in oktober 2021 plaats, ditmaal in een nieuwe regio: Merzouga. In afwachting daarvan konden lopers in het weekend van 20-21 maart wel al deelnemen aan de Kasterlee Trail, een ultraloop van 10, 22 of 35 km door de bossen en velden van Kasterlee. Met meer dan 1.200 deelnemers is het een waardig alternatief gebleken.  

Waaruit bestond jullie takenpakket? 

In samenwerking met de opdrachtgevers zorgden we ervoor dat het evenement tot in de puntjes geregeld was. Wij waren mee verantwoordelijk voor de organisatie, communicatie en promotie. We hebben het logo, de flyers en posters ontworpen en verschillende video’s (teasers, promospots en animaties) uitgewerkt. We manageden de social media kanalen en de nieuwsbrieven en mails naar ingeschreven deelnemers. We hebben een samenwerking op poten gezet met sportspeciaalzaken in de Benelux en hielpen mee om donateurs voor Run to Start aan te trekken. En we moesten er ook mee voor zorgen dat het loopevent praktisch in goede banen liep.  

Hebben jullie veel bijgeleerd? 

Jazeker. Je moet niet alleen als team op dezelfde golflengte zitten, maar ook de boodschap kunnen richten op een specifieke doelgroep. Zowel de interne als externe communicatie is enorm belangrijk. Het project was enorm leerrijk en we zijn natuurlijk ook heel blij dat wij ook ons steentje hebben kunnen bijdragen aan een goed doel zoals Run To Start.  

Waarom moeten studenten voor Communicatiemanagement kiezen?  

Het is een heel veelzijdige opleiding. Je krijgt de kans om van alle aspecten van communicatie te proeven, zodat je kan uitzoeken wat nu echt jouw ding is. Dankzij de vele praktijkgerichte opleidingsonderdelen hoef je ook niet continu met je neus in de boeken te zitten, maar mag je echt zelf aan de slag met copywriting, grafische vormgeving, pr-strategieën … Tijdens de opleiding krijg je bijvoorbeeld meermaals de kans om een campagne volledig vanaf nul uit te werken.  

Wat is jullie toptip voor (toekomstige) studenten Communicatiemanagement? 

Durf out of the box te denken. Heb je een zot idee? Ga er dan gewoon voor! Binnen de opleiding is er heel veel ruimte voor jouw eigen creatieve inbreng, juist omdat het zo praktijkgericht is. 

OOK INTERESSE IN DE BACHELOR COMMUNICATIEMANAGEMENT? 

Gerelateerde artikels