Overslaan en naar de inhoud gaan

B-krachtiger in beweging: inzichten en koers na jaar 1

teamfoto

In het project B-krachtiger versterken we leerkrachtenteams in de arbeidsmarktfinaliteit. In ons eerste projectjaar hebben we gefocust op de literatuurstudie en daarnaast veel input verzameld op congressen en bij onze klankbordgroep. Deze waardevolle inzichten zullen het project verder vormgeven in de komende twee jaar. 

Nieuwe inzichten

Tijdens de Onderwijsresearchdagen (ORD 2025) in Leuven richtten we een eigen discussietafel in met als thema: “Duurzaam en effectief of eerder snel en efficiënt?”. Vanuit de literatuur werken we met een ideaal onderzoeksopzet en een professionaliseringstraject uitgewerkt op basis van randvoorwaarden, duur, etc. Echter, in de praktijk merken we dat de onderwijsrealiteit – gekenmerkt door volle agenda’s, lerarentekorten en beperkte flexibiliteit – vaak afwijkt van dit ideaalbeeld. Daarom gingen we in dialoog met andere onderzoekers om te verkennen hoe zij omgaan met deze spanningsvelden tussen theorie en praktijk. De aanwezigen deelden inzichten die we meenemen bij het verdere ontwerpproces.

Vele onderzoekers, waaronder Heline Van Peteghem, Cindy Poortman, Lisette Hornstra en Edy Van Renselaar, inspireerden ons met drie thema’s die bijzonder goed aansluiten bij onze projectdoelen. Met deze thema’s zullen wij rekening houden bij de vormgeving van de coachingssessies:  

  1. Hoge verwachtingen in de B-stroom
    Verwachtingen van leraren kunnen lastig zijn om te achterhalen, niet alleen voor een buitenstaander, maar ook voor de leraren zelf. Bewustwording en reflectie zijn nodig om hoge verwachtingen te koesteren – voor leerlingen én voor het team.   
  2. Zij-instromers als teamversterkers
    Zij-instromers hebben nood aan begeleiding en een plek in het team. Professionele leergemeenschappen (PLG's) kunnen ook voor hen een waardevolle leer- en verbindingsplek zijn.
  3. Leraren als change leaders 
    Leraren die een professionele leergemeenschap trekken, hebben nood aan duidelijke kaders, coaching en steun van schoolleiders. Professionele leergemeenschappen kunnen een krachtige hefboom zijn voor teamontwikkeling, mits goede ondersteuning.
Klankbordgroep als kritische vriend

Onze klankbordgroep – met leraren, pedagogisch begeleiders en onderzoekers – hielp ons om het project te verdiepen. Thema’s die aan bod kwamen :

  • De rol van de coach: treden we als coach op als expert of als facilitator? 
    We hebben geleerd dat de rol van zowel expert als facilitator opnemen niet ideaal is. We zullen dan ook (vooral) optreden als facilitator tijdens de coachingssessies.
  • Onderzoeksvragen: sluit ons onderzoeksopzet hier bij aan? Meten we wat we willen meten?
    We moeten opletten dat we niet te breed gaan, dat we focus houden.
  • Nieuwe concepten zoals academisch optimisme (positieve geloof van leraren en scholen in hun vermogen om het leerproces van alle leerlingen te verbeteren) en teachability
    De klankbordgroep daagde ons uit om onze aannames te bevragen en het project beter te laten aansluiten bij de realiteit van de arbeidsmarktfinaliteit.
Wat betekent dit voor B-krachtiger?

We zetten de volgende stappen:

  • Ontwikkeling van PLG-sessies volgens de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act);
  • Verkenning van leerling- en studentbetrokkenheid in het PLG-proces;
  • Verdere verfijning van onderzoeksvragen en concepten in co-creatie met het werkveld;
  • Verder de literatuur induiken

Tot volgend academiejaar! 

Gerelateerde artikels