Overslaan en naar de inhoud gaan

Laatstejaars Communicatiemanagement lanceren #iedereenprinses in de strijd tegen kinderkanker

ap hogeschool antwerpen communicatiemanagement kinderkanker prinses maxima foundation

Heb je het al gespot op social media? Heel wat mensen delen een foto van zichzelf met een zelfgetekende kroon en de hashtag #iedereenprinses. Dit is het startschot van een nieuwe bewustmakingscampagne rond kinderkanker. Het idee werd bedacht door zes laatstejaars uit onze bachelor Communicatiemanagement die in het kader van hun eindproject aan de slag zijn voor de vzw Prinses Maxima Foundation Belgium. 

Jasper, Lana, Lisa, Nienke, Matti en Sannah zijn laatstejaars in de bachelor Communicatiemanagement. In het kader van hun bachelorproefproject hebben ze tijdelijk een creative agency opgestart onder de naam Social Farm. Eén van hun klanten is de Prinses Máxima Foundation Belgium.  

Hoe zijn jullie bij de Prinses Máxima Foundation terechtgekomen?

"Tijdens ons eindproject kregen we van onze projectbegeleider te horen dat er nog een mogelijke opdrachtgever geïnteresseerd was in een samenwerking met ons. Na een leuke eerste kennismaking zijn we erin geslaagd om via onze enthousiaste pitch dit project binnen te halen."

Wat is de Prinses Máxima Foundation Belgium?

"Via de Prinses Máxima Foundation Belgium wordt geld ingezameld om de strijd tegen kinderkanker te steunen. In ons land krijgen jaarlijks immers zo'n 400 kinderen een kankerdiagnose, 1 op 4 patiëntjes haalt het jammer genoeg niet. Het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is hét Europees expertisecentrum op vlak van kinderkankerbehandeling. Dankzij fondsenwerving kan de Prinses Máxima Foundation Belgium ieder jaar een aantal Belgische kinderartsen de kans bieden om in Utrecht een internationale training tot kinderoncoloog te volgen. Zo willen ze kinderkanker nog beter behandelen, genezen en idealiter zelfs voorkomen." 

Wat zijn jullie taken? 

"We beheren de sociale media kanalen (Facebook, Instagram, ...) en helpen de Máxima Foundation Belgium om meer bekendheid te verwerven en geld in te zamelen voor onderzoek en acties. In normale tijden gebeurt fondsenwerving via veiligen en gala's, maar in coronatijden is dat helaas nauwelijks of niet mogelijk. 

Op Instagram hebben we een campagne gelanceerd onder de hashtag #iedereenprinses. Hiervoor hebben we influencers en BV's gecontacteerd die zelf jonge kinderen hebben of in trek zijn bij een jong publiek. De opzet van onze campagne is simpel: deelnemers moeten gewoon een kleurrijke foto of selfie maken met een zelfgetekende kroon (of met de kant-en-klare Instagram filter). Op deze manier verspreiden we de boodschap dat ieder kind, of het nu wel of niet door kanker wordt getroffen, iemands prinsje of prinsesje is en dus de beste zorgen verdient."

Hoe bevalt het project jullie? 

"Het is een erg leerrijke ervaring. De kennis, skills en tools die ons de afgelopen jaren zijn aangereikt, kunnen we in dit project in de praktijk toepassen. Zo krijgen we alvast een voorproefje van wat ons echt te wachten staat als we straks afstuderen. We moeten projecten pitchen, jongleren met deadlines ... Gelukkig zijn we als team goed op elkaar ingespeeld. We houden elkaar als groep in balans. Tussen alle stress door is er voldoende ruimte voor humor en vriendschap. En koffie is intussen onze beste vriend. (lacht)"

Waarom moeten studiekiezers voor de bachelor Communicatiemanagement gaan? 

"Onze richting is heel creatief en gevarieerd. Je kan echt je ding doen, leert jezelf beter kennen en kan rekenen op persoonlijke begeleiding door ervaren lectoren. Je leert meer dan gewoon dingen bedenken en maken: ook mensen inspireren is een belangrijk onderdeel van onze opleiding en latere job. Als je graag in groep werkt, out of the box durft denken en stressbestendig bent, is Communicatiemanagement dus de perfecte keuze. "

In de pers

OOK INTERESSE IN DE BACHELOR COMMUNICATIEMANAGEMENT? 

 

Gerelateerde artikels