Overslaan en naar de inhoud gaan

Inter-Levensbeschouwelijke Dialoog

Interlevensbeschouwelijke Dialoog krijgt in de 3de graad van het GO! een uur in het weekrooster. Daarin werken de levensbeschouwelijke vakken samen aan de inter-levensbeschouwelijke competenties (ILC) en de burgerschapscompetenties (SC7) om extremistische polarisatie tegen te gaan en kritisch burgerschap op school te ondersteunen.   

In dit traject wordt ingegaan op de filosofie, pedagogie en didactiek van ILD.

  • In een eerste luik wordt de historische achtergrond en filosofische relevantie van ILD voor het onderwijs en de levensbeschouwelijke vakken uiteengezet.
  • In een tweede luik wordt ingegaan op de pedagogie (leerplan) en specifieke 3-trap didactiek van ILD a.d.h.v. enkele voorbeelden. 
  • In een derde luik wordt door docent en deelnemers feedback gegeven bij de gemaakte projecten en jaarplannen ILD. 

Docent is Mark Saey, lector en coördinator WELT Designlab aan AP Hogeschool, auteur van o.a. Jongeren worden wereldburgers (2014, Academia Press/Lannoo), lid van de Leerplancommissie Inter-Levensbeschouwelijke Dialoog (GO!).
 

Interesse? Mail naar expertisecentrum.OT@ap.be