De eerstejaarsstudenten van het graduaat Digitale Vormgeving kregen de kans om een opdracht uit te werken voor een wel heel bijzondere opdrachtgever, namelijk … AP Hogeschool zelf! Zo konden ze niet alleen proeven van het echte werkleven. Sommige ideeën werden ook verder ontwikkeld en ingezet door de hogeschool.
Wat hield deze opdracht precies in?
Celine: “We moesten grafisch materiaal bedenken dat kan worden ingezet op infodagen. Alles moest passen binnen de huisstijl en merkbeleving van AP Hogeschool. En tegelijkertijd ook gericht zijn op jongeren die hun studiekeuze moeten maken.”
Maurits: “We werkten in groep aan vier creatieve uitwerkingen: een raamsticker voor op de campus, een affiche in A3-formaat (zowel liggend als staand), een statische Instagram-post, en een gadget dat zou passen in de goodiebag voor toekomstige studenten.”
Hoe heb je de opdracht aangepakt?
Ines: “We zijn vertrokken van een briefing en een grondige analyse van de huisstijl. In de brainstromfase hebben we moodboards en mindmaps gemaakt om al onze ideeën te noteren en hier de leukste uit te selecteren.”
Maurits: “Elk ontwerp werd stap voor stap opgebouwd: van schets tot finaal resultaat. We hebben de taken ook verdeeld volgens ieders sterkte. Tussendoor hielden we regelmatig overlegmomenten om elkaars werk te bespreken en bij te sturen.”
Hoe was het om een opdracht uit te werken voor je eigen hogeschool?
Celine: “Wel bijzonder eigenlijk! Het gaf extra motivatie omdat het over je eigen school gaat. Je wil dat het professioneel oogt, maar ook herkenbaar is voor andere studenten. We voelden wel wat druk, want het is ergens ook ‘voor echt’. En dat maakte het ook leuker.”
Maurits: “Je voelde je echt betrokken maar hierdoor lag de lat ook hoger. Want je wil iets afleveren dat effectief bruikbaar zou kunnen zijn en waar de school trots op kan zijn.”
Wat nemen jullie zeker mee uit dit project?
Maurits: “Zoals bij veel groepswerken was het soms zoeken naar de balans tussen verschillende stijlen en ideeën, want iedereen had zijn eigen creatieve input. We hebben geleerd om goed af te stemmen en compromissen te sluiten zonder het concept te verwateren.”
Ines: “We hadden veel ideeën, maar die waren niet allemaal even duurzaam of pasten niet altijd binnen het budget. Ik ben fier dat ons idee voor speelkaarten wel is gekozen. Kaarten is heel populair tijdens pauzes. Het brengt jongeren samen en creëert verbinding tussen studenten.”

