Overslaan en naar de inhoud gaan

“Nieuws, dat hoort toch gratis te zijn? Dat is toch mijn recht?”

vrouw leest krant

Het News4You(th) onderzoeksteam van AP Hogeschool Antwerpen streeft naar diepgaand inzicht in de bereidheid van jongeren om voor nieuws te betalen. Dit is cruciaal omdat deze demografische groep binnenkort betalende volwassenen wordt, wat hoopvol is voor nieuwsproducenten. Biedt de huidige stand van zaken in 2024 nog steeds dezelfde vooruitzichten? En hoe evalueren jongeren van vandaag de waarde van betaald nieuws ten opzichte van gratis nieuws? De onderzoekers focussen zich op uitzoeken wat de voorspellers van betaalbereidheid waren bij jongeren. Daarnaast wordt onderzocht welke betalingsmethoden het beste aansluiten bij hun levensstijl en welke factoren momenteel hun terughoudendheid om te betalen beïnvloeden. Het doel van dit onderzoek is om inzichten te verwerven die kunnen bijdragen aan mogelijke strategieën om deze situatie te veranderen.

De onderzoekers namen 34 diepte-interviews af met jongeren tussen de 18 en 26 jaar, van allerlei achtergronden, opleidingen en mate van interesse in nieuws. Op basis van de resultaten van de interviews werd een online survey opgesteld, die vervolgens door 568 respondenten volledig werd ingevuld. We zetten graag een aantal van de bevindingen in de kijker.

  1. Een aantal factoren voorspellen gedeeltelijk de betaalbereidheid van jongeren
    We zien bijvoorbeeld dat nieuwsattitude de betaalbereidheid voorspelt (jongeren die vinden dat nieuws een toegevoegde waarde heeft aan hun dagelijks leven, hebben een hogere betaalbereidheid), maar ook gewoonte (jongeren die in het verleden betaald hebben, hebben een hogere betaalbereidheid), de kostprijs van nieuws (jongeren die het nieuws te duur vinden, hebben een lagere betaalbereidheid), de aanwezigheid van gratis nieuws (hoe meer jongeren vinden dat er genoeg gratis nieuws beschikbaar is, hoe lager de betaalbereidheid), de nieuwsinteresse (de betaalbereidheid ligt hoger voor nieuwssoorten waar jongeren interesse in hebben) en sociale druk (jongeren die meer sociale druk van de omgeving om het nieuws te volgen, hebben een hogere betaalbereidheid). Een aantal factoren die geen voorspellende kracht hadden, bleken bijvoorbeeld gender, inkomen, gebruiksvriendelijkheid van nieuws en opleidingsniveau.
  2. Jongeren zien het meeste heil in een nationale betaalmuur
    De huidige betaalmuren zorgen bij jongeren vaak voor veel frustratie en zetten hen niet aan om te betalen. Daarvoor zijn er te veel gratis opties, is er een te laag budget en is er te weinig interesse in nieuws. Een vorm van betaalmuur die ze als beste optie beoordeelden was de nationale betaalmuur: je betaalt één bedrag en krijgt daarmee toegang tot meerdere Vlaamse nieuwsaanbieders. De keuzestress valt weg en ze krijgen ruimte tot vergelijking, wat aansluit bij hun lessen in nieuwswijsheid: hoe herken je fake nieuws? Vergelijk!
  3. Jongeren zien gratis nieuws als basisrecht
    Een idee dat we vaak terug hoorden komen, was dat nieuws gratis hoort te zijn omdat het een basisrecht is en jongeren daarom niet inzien waarom ze voor nieuws zouden moeten betalen. We horen hier ook vaak de bezorgdheid in dat betaald nieuws voor een kenniskloof zal zorgen.

    Nieuws zou gratis moeten zijn. Dat is een basisbehoefte, dat is iets wat iedereen aangaat, het is niet iets dat geheim zou moeten gehouden worden. Ik denk dat als je nieuws betalend gaat maken op die manier dat je ook een heel grote kloof in de maatschappij gaat creëren. – Helena, 26 jaar

  4. De meest populaire soort nieuws is nationaal nieuws
    Vlaamse jongeren horen het liefst nieuws over België. Ook al wordt het soms als frivool gezien, of minder significant dan internationaal nieuws, toch is de herkenbaarheid en relevantie ervan aan het dagelijks leven van jongeren blijkbaar het meest van belang. We zien internationaal nieuws op de tweede plaats komen, gevolgd door lifestylenieuws en sportnieuws.

Benieuwd naar de verdere resultaten van ons onderzoek? Download dan hieronder het onderzoeksrapport of de whitepaper.

Resultaten

Whitepaper News4You(th)

Whitepaper News4You(th)

Ik ga akkoord met de privacy policy

Onderzoeksrapport News4You(th)

Onderzoeksrapport News4You(th)

Ik ga akkoord met de privacy policy

Gerelateerde artikels