Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten Nederlands herintroduceren papieren krant in KA Hoboken

Nederlandse studenten geven les over kranten

Alle derdejaarsstudenten Nederlands uit de lerarenopleiding Secundair Onderwijs (her)introduceerden afgelopen woensdag de papieren krant (23/5) in twee klassen uit het Koninklijk Atheneum Hoboken met het project ‘Nieuws in de klas’. "Persoonlijk vind ik dit een zeer belangrijk project, het is een onderwerp dat niet vaak aan bod komt in de les Nederlands", benadrukt studente Elyssa.

Samen keken de studenten met de leerlingen naar drie verschillende aspecten van de krant: inhoud, emotie en proces. Dat laatste omvatte het productieproces en wat er met het nieuws gebeurt op sociale mediakanalen.

“Ons project focuste zich bijvoorbeeld ook op “fake news”, een term die de leerlingen kennen maar geen les over krijgen”, verklaart Elyssa, en vervolgt “daarom hebben we het nut en het bestaan van de kwaliteitskrant aan hen uitgelegd. Iets wat de meesten nog niet kenden. Het lijkt me belangrijk dat ze hier bewust van zijn, zodat ze niet enkel en alleen nieuws op het internet zoeken.”

Kranten in de klas 4.jpg

Door een grondige analyse van kranten, leerden ze verschillende onderdelen – columns, opiniestukken, hard nieuws,… - kennen en ontleden ze de structuur van nieuwsberichten. Ook legden de studenten uit hoe het productieproces van de krant in elkaar zit – van schrijven tot vouwen – en werd het verschil uitgelegd tussen sensatiepers en kwaliteitskranten.

Om meer voeling te krijgen met de inhoudelijke opbouw van een krant, stelden de leerlingen hun eigen krant samen. Als echte redacteurs in spé mochten de leerlingen via knip en plakwerk hun eigen persoonlijke krant samenstellen.

Positief samenwerken

“Constructief samenwerken is cruciaal bij projecten zoals dit, je leert de inbreng van anderen sneller te verwerken en aanvaarden. Daarbovenop neem je veel nieuwe ideeën mee naar je toekomstige lerarenjob”, blikt Liese tevreden terug.

“Als je met alle studenten van het derde jaar Nederlands samenwerkt, is de organisatie een hele opgave. Je leert orde scheppen in de chaos en daaruit vloeit waardevolle lesinhoud en interessante activiteiten uit voort. Tijdens het project valt alles op zijn plaats en zie je dat het vruchten afwerpt.”, concludeert Elysse.

Gerelateerde artikels