U bent hier

Wetenschap en Techniek

GDM-student ontwerpt Friskies-verpakking

Vanaf dit najaar zal het ontwerp van een student Grafische en Digitale Media van AP Hogeschool op de verpakking van Friskies-kattenvoer prijken. Anoek Dasseville wist met een creatieve en kunstzinnige vormgeving de selectiejury te overtuigen, waarna ze in het Zwitserse Lausanne haar ontwerp mocht verdedigen tussen de andere finalisten.

Dierenvoedingsfabrikant Friskies gaf aan studenten van de opleiding Grafische en Digitale Media de opdracht om de verpakking in een nieuw jasje te steken. De opdracht bestond erin om de Friskies-kattenvoeding met een creatieve en kunstzinnige vormgeving te combineren. De uiteindelijke winnaar zou de eer krijgen om zijn of haar design op de Limited Edition-verpakking in de winkel te zien liggen. Een uitdaging van formaat uiteraard voor onze studenten.

Naar Lausanne

Friskies kreeg meer dan 300 ontwerpen binnen, maar AP-student Anouk Dasseville wist de selectiejury te overtuigen om haar samen met een handvol andere kandidaten naar het Purina House in het Zwitserse Lausanne te sturen. Daar moest ze haar ontwerp verdedigen, en dat deed ze met glans. De jury was meteen overtuigd. Deborah Rochtus, Brand Manager Friskies bij Purina Nestlé, verklaart waarom Anoek de onderscheiding won: “Vrolijk, speels, vriendelijk, vol energie, … Alle elementen die de Friskies-kat vertegenwoordigen, komen samen in het schitterende ontwerp van Anoek.”

Anoek vond inspiratie bij Leo, haar eigen kat. “Hij is zo speels en grappig, het was een perfecte match met de merkidentiteit van Friskies”, aldus Anoek. “Ik ben ontzettend trots op deze onderscheiding. Ik heb er hard aan gewerkt en kijk ernaar uit om het ontwerp in de supermarkt te zien liggen. Leo krijgt meteen één van de nieuwe Friskies-zakken!” Die nieuwe zakken – in België zo’n 250.000 - liggen trouwens vanaf september in de winkelrekken.

Carrièrepotentieel

Voor de studenten Grafische en Digitale Media was de opdracht de ideale manier om van het bedrijfsleven te proeven en praktische ervaring op te doen. Ze kregen immers de kans om mee te werken aan een reëel project, namelijk de lancering van een verpakking die ook effectief in de supermarkten terecht komt. Opleidingshoofd Wim Lauwers zag hier veel potentieel in voor zijn studenten: “Deelnemen aan de Friskies Design Challenge is een enorme troef voor de CV’s van deze jongeren. Het toont dat ze al een eerste professionele designervaring hebben, mét één van de grootste spelers in de industrie dan nog wel.”