Hoe weet je of je een verschil maakt in het leven van jongeren? En hoe kun je dat verschil zichtbaar maken, delen en versterken?
Met die vragen gingen vijftien professionals uit de brede sector die met jongeren werkt in 2024 aan de slag tijdens de opleiding Impactgericht handelen met jongeren. De opleiding werd georganiseerd door AP Hogeschool in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting en Anders Annelies. Tijdens het traject leerden deelnemers hoe ze hun maatschappelijke impact kunnen benoemen, meten en verbeteren, niet als controlemechanisme, maar als manier om te leren en groeien. Samen verkenden ze theorieën en methodieken rond impactgericht werken, impactevaluatie en veranderingstheorie. Maar vooral: ze brachten deze inzichten meteen in praktijk. Door ervaringen uit te wisselen, verhalen te delen en met concrete tools aan de slag te gaan, ontdekten de deelnemers wat impactgericht werken in hun eigen organisatie kan betekenen.
Uit de lessen, gesprekken en ervaringen van dit traject ontwikkelden de onderzoekers een praktijkgids. Deze gids bundelt inspirerende voorbeelden, oefeningen en tips voor organisaties die jongeren centraal willen zetten in hun werking en hun maatschappelijke impact willen versterken. De praktijkgids wil inspireren om bewust te kijken naar wat goed loopt, waar groei mogelijk is en hoe jongeren zelf kunnen meedenken over wat ‘impact’ voor hen betekent. Ze biedt houvast voor wie wil bouwen aan een sterkere, meer lerende organisatiecultuur. We delen deze publicatie graag met iedereen die, net als wij, gelooft dat jongeren een actieve stem verdienen in het werk dat voor en met hen wordt gedaan.
Met medewerking van het Agentschap Opgroeien en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Dankzij financiële steun van de Nationale Loterij.

