Overslaan en naar de inhoud gaan

Armoede; of, de nieuwe bron van oneindigheid. Een Grotowski-geïnspireerde psycho-fysieke bevrijding van de muzikale partituur.

Armoede

Dit experiment beoogt een methodologische benadering te ontwikkelen voor de emotionele/fysieke identificatie van de instrumentalist met de partituur, gebaseerd op de gedeelde premissen en doelen van zowel musici als acteurs als protagonisten van de live artistieke acties. Meer concreet verschaft het omvangrijke werk van Jerzy Grotowski en medewerkers op het gebied van acteursopleiding de kunstenaar een reeks concepten en principes over interpretatie, waarvan de doeltreffendheid in dit geval op muzikaal gebied moet worden beproefd.

We proberen een via negativa voor musici te vinden, om ons af te vragen wat in ons spel tot muzikale vooroordelen behoort of hoe Grotowski's concept de aandacht van de musicus kan leiden naar het signaleren van onnodige handelingen/gewoonten.

Wat is een partituur of partytura voor Grotowski en hoe kunnen musici zich verhouden tot zijn gebruik ervan? Hoe ziet een "totale act" eruit in muziekuitvoering, hoe kunnen we die identificeren en bereiken, wat is de rol van oprechtheid en liefde in de weg daar naartoe als we Grotowski's ideeën volgen? Kunnen we de rijkdom aan vocale kleuren die we met deze acteursopleiding hebben bereikt, overbrengen op ons instrument en zo de expressieve nuances ervan vergroten? Deze en andere vragen worden met de instrumentalisten aan den lijve ondervonden om er enig licht op te werpen. Het experiment begint met een samenwerking van vier acteurs en een strijkkwartet rond Haydns Op. 51 en Grotowski's Eerste Fase van Producties. Focus ligt op tekst en mythe.

Met medewerking van Peter Kolpa.