Overslaan en naar de inhoud gaan

Content Rules?!

  • Avondtraject

    Troeven

    Hot topic

    Content marketing is een hot topic in de media-, marketing- en communicatiesector. Het wordt steeds belangrijker om waardevolle, relevante en consistente inhoud te maken en te distribueren. Het is dé manier om de aandacht van je publiek te trekken en te behouden. Met content marketing kan je (op termijn) winstgevende acties van klanten stimuleren.

    Meerwaarde

    Een postgraduaat opleiding en het bijhorende getuigschrift leveren je een meerwaarde op de arbeidsmarkt en vergroten je kansen op een job in de sector. Door contacten met studenten en docenten tijdens en tussen de cursussen breid je je netwerk uit.

    Werkveld

    De opleiding legt een sterke focus op het werkveld van Content Marketing. De kennis en vaardigheden die je opdoet, zullen onmiddellijk bruikbaar zijn in de werkomgeving. Er zijn contactmomenten met verschillende experts uit het werkveld.

    Programma

    De opleiding bestaat uit 6 modules. De volledige opleiding loopt van oktober tot en met juni met wekelijks één lesavond van 3 uur én per module een workshop van één dag (in het weekend). Indien je kiest voor de Extended versie loop je 6 weken stage, gespreid over de lesperiode. De exacte stagedata zijn te bepalen in onderling overleg met de stageplaats en de hogeschool.

    Zonder stage

    Het postgraduaat bestaat uit 6 modules met een totaal van 20 studiepunten. De modules worden opgebouwd rond presentaties, lectures, workshops, cases en leesopdrachten. Je krijgt les van vakspecialisten, die zich al meerdere jaren verdiepen in het onderwerp content marketing. Je bespreekt interessante cases en je verdiept je in extra communicatieskills aan de hand van praktijkgerichte opdrachten. Je neemt deel aan brainstormsessies en voert discussies. Voor je eindevaluatie werk je een opdracht uit rond een agency-project en presenteert de resultaten van je onderzoek aan een vakjury.

    Deze versie is ideaal als je

    • al enkele jaren werkzaam bent in een van de volgende sectoren: communicatie, journalistiek, marketing, advertising, grafische vormgeving of digitale media.
    • beschikt over een bachelor- of masterdiploma uit een van de bovenstaande sectoren.
    • een ondernemer, zaakvoerder of managing partner van een eigen business, webshop of kmo bent.

    Extended - met stage

    Indien je kiest voor de Extended versie volg je een totaal van 30 studiepunten. Je volgt hetzelfde programma van 20 studiepunten met als extra een stage van 10 studiepunten. Je loopt stage als content marketing medewerker bij één van de gerenommeerde content marketing agencies of communicatiebureaus. De stageperiode kan flexibel worden ingevuld. In samenspraak met je stageplaats beslis je op welke dagen je stage loopt. Deze stage verhoogt aanzienlijk je kansen op de arbeidsmarkt. Een geweldige kans voor pas afgestudeerden!

    Deze versie is ideaal als je

    • net afgestudeerd bent in een van de volgende opleidingen: Communicatiemanagement, Communicatiewetenschappen, Journalistiek,  Marketing, Grafische Vormgeving of Digitale Media.
    • een bachelor- of masterdiploma hebt uit een andere sector, maar een grote passie voor marketing en communicatie.
    • een young professional bent met beperkte werkervaring in agencies en wil je bijscholen op vlak van content marketing.

    Modules

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Wanneer je het postgraduaat tot een goed einde brengt, ontvang je een getuigschrift als aanvulling op je cv. Een getuigschrift is niet hetzelfde als een diploma, maar is wel erkend en ondertekend door de hogeschool. 

    De jobs voor content marketeers situeren zich op verschillende plekken in de media, marketing, advertising & communicatiewereld. Content marketeers worden tewerkgesteld in mediabedrijven, communicatiebureaus, productiehuizen, mediacentrales, advertising agentschappen, sociale media agentschappen, digitale agentschappen en content marketing agentschappen of intern bij bedrijven en organisaties. Professionals in content marketing hebben meestal een marketing of communicatie achtergrond of hebben een journalistiek diploma.

    Lectoren

    Frederik Picard

    “Een uitdagende marketingstrateeg.” Zo wordt Frederik vaak beschreven. Frederik combineert theorie met praktijk. Hij is deeltijds marketinglector aan de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en doceert de vakken kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en content marketing. Daarnaast runt hij marketing- en communicatiebureau Reputations, dat gespecialiseerd is in het reputatiemanagement van tal van nationale en internationale klanten. Frederik vertrekt altijd vanuit een sterk onderbouwd strategisch kader. Binnen het postgraduaat neemt hij ook die rol op: hoe kan content marketing op een degelijke manier verankerd worden in een bedrijf of organisatie?

    Chris Van Gils

    “Content Rules, but what are the rules?”, dat is een vraag die Chris bezighoudt. Als lector content marketing bij Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, als content architect bij ContentMoon, haar eigen content marketing studio en als curator van het congres, de posthogeschoolopleiding en het postgraduaat Content Marketing van AP.

    Hoe kan content een publiek opbouwen, boeien en verbinden, zowel in media als in professionele of overheidscontext? Kunnen ook merken,bedrijven en overheden publisher worden? En wat zijn dan de regels? Hoe maak je het verschil met content? En hoe ontwikkel je een content marketing architectuur voor een merk? Ook voor het postgraduaat neemt Chris de rol van architect & curator op: met veel deskundigheid, ervaring en creativiteit ontwikkelt ze samen met het werkveld en collega’s van AP een programma dat een all-in ticket geeft in de wereld van content marketing.

    Frederik Marain

    Frederik Marain is een koele minnaar van Content Marketing. Enerzijds gelooft hij in de kracht van goed vertelde verhalen. Anderzijds blijft hij twijfelen aan de vastberadenheid en de volharding van de marketing- en reclamewereld om er dan ook voluit voor te gaan.

    Frederik werkte van 1988 tot 1996 als journalist op de redactie Economie van De Standaard. In 1996 nam hij afscheid van het papier om Planet Internet België op te starten, waar hij hoofdredacteur en Directeur Media was. Sinds 2002 helpt hij bedrijven pragmatische digitale strategieën te ontwikkelen. Hij doceert onder meer Digitale Media, Research en Geavanceerde Journalistieke Technieken aan AP Hogeschool en de VUB. Op AP Hogeschool maakt hij deel uit van de interdisciplinaire onderzoeksgroep Show&Tell, die onderzoekt hoe immersieve technologieën zoals 360° video en Virtual Reality toegevoegde waarde kunnen leveren voor journalistieke verhalen, andere non-fictie en fictie.

    FAQ

    Hoe kan ik inschrijven?

    Om je plaats te garanderen kan je je voorinschrijven tot en met 28 juni 2019 via inschrijven.ap.be! Nadien starten de definitieve inschrijvingen, tot en met 15 september 2019.

    Overtuig ons dat je het in je hebt om een content marketeer te worden, door je cv en motivatiebrief door te sturen naar info@contentrules.beWij nemen nadien zo snel mogelijk contact met je op!

    Er worden max. 35 deelnemers toegelaten, dus wees er snel bij!

    Hoe word ik geëvalueerd?

    Het postgraduaat werkt op basis van permanente evaluatie. Je wordt geëvalueerd op de uitwerking van cases en de presentatie van een eindportfolio voor een vakjury (en je stage).

    Hoeveel studiepunten?

    Het postgraduaat Content Marketing bestaat uit een totaal van 20 studiepunten. Volg je de Extended versie dan telt het traject 30 studiepunten, inclusief een stage van 10 studiepunten.

    Waar volg in de lessen?

    AP Hogeschool heeft in totaal 9 campussen. De lessen van het postgraduaat vinden plaats op campus Spoor Noord, het gloednieuwe campusgebouw op een boogscheut van het hippe 't Eilandje.

Deze opleidingen kunnen ook interessant voor je zijn