Sven Charleer is doctor in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen. Zijn expertise situeert zich in het domein van mens-computerinteractie met een focus op datavisualisatie en dashboards.
Sven deed zijn doctoraat en postdoc aan de KU Leuven (2013-2018) rond Learning Analytics, meer bepaald het ontwerp, de ontwikkeling en evaluatie van Learning Dashboards voor studenten. Hij ontwierp het dashboard LISSA (Learning dashboard for Insights and Support during Study Advice) dat door KU Leuven gebruikt wordt als ondersteuning voor studieloopbaanbegeleiders bij bachelor- en schakelprogramma’s. Naast projecten rond Learning (FP7 project weSPOT, Erasmus+ Able project), werkte hij in het domein van eSports, werkzoekenden (in samenwerking met VDAB) en Digital Humanities (Europeana Cloud). Zijn werk werd gepubliceerd in journals en congressen zoals IEEE Transactions on Learning Technologies, International Journal of Technology Enhanced Learning en Proceedings of the Annual Computer-Human Interaction in Play (CHIPLAY).
Sinds 2020 is Sven voltijds verbonden aan AP Hogeschool Antwerpen. Hij combineert zijn onderzoek rond videogame-gerelateerde topics met lesgeven waar hij zijn academische expertise combineert met 12 jaar ervaring uit de privésector (game developer, software developer, UX designer) in vakken zoals UI/UX Design en Game Development.
Designing for Better Game Stream Discovery
Met steun van het Industrieel Onderzoeksfonds onderzoekt het AI4UX-project hoe AI kan ingezet worden om automatisch relevante gebruikerspatronen te detecteren in deze data. Dit laat toe om de gebruikerservaring te verbeteren en digitale toepassingen te personaliseren op basis van het gebruik.
Sven Charleer
Data visualisation
Spectator experience
Videogames
User experience
E-sports
Human-computer interaction
Learning analytics