Stephen Hargreaves is als lector-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding (departement Onderwijs en training) van de Artesis-Plantijn Hogeschool in Antwerpen. In zijn opdracht als lesgever werkt hij voornamelijk rond didactiek en onderwijsvernieuwing. Centraal in zijn aanpak staat de sociaal-constructivistische benadering waarin studenten (en lectoren) samen-leren van en met elkaar in een technologisch krachtige leeromgeving met behulp van Teacher Design Teams (TDT). Als onderwijskundig onderzoeker focust hij zich voornamelijk op het ontwikkelen van performante leeromgevingen en onderzoekt hij de effectiviteit van onderwijskundige modellen (meten is weten) en het welbevinden van de studenten aangaande o.a. hun ‘learning environment perceptions’. De nexus onderwijs en onderzoek vormt de leidraad in zijn professionele handelen. Competentieleren, split-class teaching, self-sustained learning & reflective skills zijn belangrijke topics in zijn onderwijskundige opvattingen.
Dit project onderzoekt de werking van Teacher Design Teams en de impact van de door deze teams ontwikkelde leeromgevingen op de percepties en het leerrendement van studenten
Content And Language Integrated Learning in de lerarenopleiding
CLIL voor een meertalige samenleving: projectmatig werken in een superdivers werkveld
Stephen Hargreaves
Teacher Design Teams (TDT)
perceptie van de leeromgeving
competentieleren met ICT
ontwerpen krachtige leeromgeving
Drieveldenmethodiek (split-class teaching)
didactiek van het Engels
ontwikkelen zelfregulerende vaardigheden
flexibele trajecten