Herman Van de Mosselaer is licentiaat in de psychologische en pedagogische wetenschappen (UGent, 1978). Na een 20-jarige loopbaan als docent onderwijskunde in een lerarenopleiding, werd hij in 1999 diensthoofd onderwijs en kwaliteitszorg en in 2003 diensthoofd onderwijs en onderzoek. In Artesis Plantijn Hogeschool was hij tot aan zijn pensioen projectmanager onderwijsonderzoek. Hij leidde zowel intern als extern gefinancierde projecten.
Herman volgde diverse trainingen, o.m. ook in Solution Focused Theory en behaalde in 2009 na een 2-jarig traject het appreciative inquiry certificate in positive business and society change. Hij was voorzitter, secretaris en lid van verschillende visitatiecommissies. Hij schreef de functionele analyse voor Goleweb, het webbased systeem voor het afnemen van vragenlijsten en geven van feedback. Hij had ook de leiding over het het Goleweb-team dat de inbedding verzorgt van het gebruik van de Lemo- en Kickstartinstrumenten, zowel in secundaire scholen als in het hoger onderwijs.
Herman heeft expertise op het vlak van o.m. curriculumontwikkeling, werkvormen en evaluatievormen. Hij publiceerde over democratische vorming, coöperatief leren in een krachtige leeromgeving, assessment in onderwijs, ICT in onderwijs en leercompetenties.
Sinds 1 oktober 2018 is Herman met pensioen.
Erasmus+ project Boosting European Exchange on HVET and Employer Involvement in Education Structures
De kwaliteit van het Lemo-instrument verhogen en onderzoeken hoe op basis van Lemo activiteiten voor leercoaching kunnen worden ontworpen.
Dit project onderzoekt de werking van Teacher Design Teams en de impact van de door deze teams ontwikkelde leeromgevingen op de percepties en het leerrendement van studenten
De ontwikkeling van een schaal ‘Motivatie voor duaal leren’ en de integratie ervan in de leidraad volgens het ICE-model (Intake – Casussen – Exploratie) van het GO! onderwijs.
Dit project wil (jong)volwassenen stimuleren en ondersteunen om hun professionele ontwikkeling op het terrein van soft skills verder aan te pakken. Het project ontwikkelt een vragenlijst aan de hand waarvan ze hun soft skills kunnen evalueren, alsook een feedbacktool die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van deze skills.
Herman Van de Mosselaer
leercompetenties
soft skills
online feedbacksystemen
assessment
ICT in onderwijs