Overslaan en naar de inhoud gaan
Beeldende Kunsten Vrije Kunsten

In Situ³

Type

Traject van Afstudeerrichting van Academische Bachelor en Master

Duur

4 Jaar

  • Dagtraject

In Situ³ is een veelzijdig traject binnen de opleiding Beeldende Kunsten – Vrije Kunsten. Twee principes worden benadrukt: de specifieke situatie en de individuele benadering. Zo onderzoek je verschillende locaties, hun historische, sociale en esthetisch context, en experimenteer je vervolgens met diverse materialen en technieken.  Kortom, In Situ³ is de multidisciplinaire opleiding bij uitstek die je ondersteunt bij de vorming van jouw eigen visie.

Iets voor jou?

Ben jij een creatieve denker? Iemand met een unieke kijk op de wereld en veel zin om dat op een verrassende en originele manier te tonen? Dan is het traject In Situ³ misschien wel iets voor jou. 

In Situ.jpgWie word je?

De uiteindelijke doelstelling in de masteropleiding is dat je zelfstandig een artistiek probleem kan onderzoeken, en de resultaten hiervan kan formuleren op een visueel-ruimtelijke wijze. Tijdens je studie kan je deelnemen aan verschillende tentoonstellingen, shows en performances, en zo leer je de knepen van het presenteren.

Aan het einde van de rit studeer je af met een artistiek masterproject. Dit project toon je op een professionele wijze in één van de prachtige ruimtes binnen de Academie of daarbuiten. Daardoor krijgt het grote publiek al de kans op kennis te maken met je werk. Vanaf dat moment kan je jezelf profileren als zelfstandig kunstenaar of ontwerper.

Wil je leraar worden in de beeldende kunsten? Dan is de Educatieve Master aansluitend bij de master Beeldende Kunsten zeker iets voor jou. De afgestudeerde beschikt dan over twee met elkaar verweven profielen; dat van de kwaliteitsvolle beeldende kunstenaar én dat van de kwaliteitsvolle educator. Beide profielen versterken elkaar en vullen elkaar aan.

We leiden onze studenten, die afkomstig zijn van overal ter wereld, naar een brede poort met opportuniteiten in diverse artistieke, culturele, sociale en maatschappelijke domeinen.

Wat leer je?

De kern van het programma verbindt het begrip van de omgeving, de relatie met het kunstwerk en de positie van de kunstenaar. Wij onderstrepen het spel en de dialoog tussen deze elementen en parameters en moedigen avontuurlijk onderzoek aan. Het atelier is per definitie de plek waar je zover mag gaan dat het mislukt. Met vallen en opstaan ontwikkel je inzichten en vaardigheden. Je deelt je passie, twijfel en angst naast je inspiratie en vreugde, wat leidt tot onvoorspelbare, persoonlijke en ontroerende experimenten en resultaten.

Naast het belang voor het eigen vrije werk, bevat elk semester ook specifieke opdrachten die zich richten op de site. We moedigen je aan tot inhoudelijk, vormelijk en technisch onderzoek; van in de stad tot het landschap, of in een architectonische context in zowel concrete, reële als fictieve omstandigheden. De perceptie van een omgeving, die mede het onderzoek in een bepaalde richting stuurt, kan uiteindelijk ook leiden tot het individu zelf en het alzo ‘belichamen’.

Elk academiejaar start bovendien met een workshop in het buitenland. Deze bijzondere sociale, culturele en artistieken ervaring trek je vervolgens door met bezoeken aan tentoonstellingen en andere belangrijke evenementen.

Alle informatie over deze opleiding vind je op

AP-arts.be

Praktijk en Theorie

Kunstpraktijk en kunsttheorie zijn in de loop van de twintigste eeuw steeds nauw met elkaar verbonden geweest. Ook in de Academie gaan het beoefenen van en het nadenken over de kunsten hand in hand. De theorievakken staan in het teken van een kritische en hedendaagse artistieke praktijk. Kunstgeschiedenis, kunstfilosofie en onderzoeksmethodiek bieden je, samen met meer specifieke vakken binnen je eigen discipline, de nodige tools om je te ontwikkelen tot een volwaardige kunstenaar of ontwerper.

In de master werk je autonoom aan een artistiek afstudeerproject, waarbij je theoretische bagage en artistieke vaardigheden van pas komen. In verschillende masterclasses krijg je, onder leiding van artistieke onderzoekers en (gast)docenten, de mogelijkheid om met studenten uit verschillende disciplines samen te werken.

Internationaal

De Antwerpse Koninklijke Academie Voor Schone Kunsten heeft een internationale reputatie uitgebouwd en is ook een internationale ontmoetings- en werkplek geworden. De Academie bestaat sinds 1664 en is daarmee na Rome, Parijs en Florence de vierde oudste kunstacademie van Europa.

De bruisende campus huisvest studenten van ruim 40 verschillende nationaliteiten. De Academie werkt samen met meer dan 45 opleidingen in Europa en daarbuiten. Studiereizen, internationale projecten en Erasmusuitwisselingen bieden de mogelijkheid tot het opdoen van buitenlandse ervaringen.

Expertise

De Academie is niet alleen een plaats voor studie en creatie, maar ook voor doelgericht onderzoek in de kunsten. Verschillende doctoraten in de kunsten getuigen daarvan. De diverse artistieke onderzoeksprojecten overstijgen de louter disciplinaire invalshoek en bieden ruimte aan kritische reflectie op de artistieke praktijk.

Het uitgebreide aanbod van onderzoeksgerichte gastcolleges, workshops, masterclasses en onderzoeksdagen draagt bij tot de ontwikkeling van de onderzoekscompetenties van alle studenten.

Toelatingsproeven

Om de opleiding te starten, moet je voor een toelatingsproef slagen. Deze proef test je artistieke blik en je technische vaardigheden. Alle informatie over de toelatingsproeven en hoe je ervoor kan inschrijven, vind je op AP-arts.be.

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou