Overslaan en naar de inhoud gaan
Communicatie

Commerciële Communicatie

Type

Afstudeerrichting van Professionele Bachelor

Duur

3 Jaar

  • Dagtraject
  • Flextraject
  • Verkort programma mogelijk

In de opleiding Communicatie* met afstudeerrichting Commerciële Communicatie leer je consumenten overtuigen met sterke (reclame)campagnes. Het is een boeiende doe-opleiding voor trendgevoelige jonge mensen met een breed interesseveld, een groot inlevingsvermogen en gevoel voor taal en ontwerp. Als creatieve teamplayer kan je in heel wat uiteenlopende sectoren aan de slag.

* Communicatie is de nieuwe naam van de opleiding Communicatiemanagement. 

Iets voor jou?

Voel je goed aan wat mensen nodig hebben en kan je daar perfect op inspelen? Dat is al een goede start! De ideale communicatiemanager vindt taal een boeiend instrument: de juiste woorden kiezen in elke situatie is heel belangrijk. Je bent een geboren organisator en kan originele ideeën bedenken én ze tot in de puntjes uitvoeren. Je interesseveld is breed, je bent sociaal en kan goed in team werken.

CM_CC.PNGWat leer je?

  • Je krijgt inzicht in de communicatietheorieën en -strategieën zodat je zelf een communicatieplan kan opstellen.
  • Je leert hoe je een communicatie-onderzoek uitvoert en stelt zelf hele reclamecampagnes op.
  • Je werkt al tijdens je opleiding voor echte opdrachtgevers.
  • Je leert vlot communiceren in het Engels en Frans. Als je wil ook in het Duits en Spaans.
  • We verruimen je blik op de wereld door een stevige portie algemene vakken.
  • En met je kennis van de Adobe-pakketten ben je ook meteen inzetbaar om multimediaopdrachten zelfstandig aan te pakken.

Wie word je?

Als expert in de marketingcommunicatie kan je aan de slag in de reclamesector: zowel binnen reclamebureaus als aan de kant van de grote bedrijven zorg jij voor advies, strategie en uitvoering. Je bedenkt reclameconcepten en –strategieën, je stelt mediaplannen op en coördineert de uitvoering van campagnes. Je organiseert de promotie van je product bij evenementen en beurzen, verzorgt de communicatie op het punt van verkoop en zeker ook online. Je staat in voor het directe contact met de doelgroep onder andere met social media en e-commerce.

Troeven

Je eigen persoonlijke traject

Bij AP kan je voluit gaan voor een afstudeerrichting binnen de opleiding Communicatie - wat niet overal het geval is -, waardoor je een diepere kennis verwerft over Commerciële Communicatie. Iedere student heeft dan ook zijn of haar eigen profiel en dus bieden wij voor ieder wat wils. Zo kan je naast je afstudeerrichting ook nog eens je keuze maken uit een groot aanbod aan keuzevakken om zo je eigen traject uit te stippelen. Kies je voor een extra troef op het vlak van direct marketing of online communicatie? Of ben je eerder een krak in multimedia en droom je van een carrière als webdesigner of ontwerper in een reclamebureau of productiehuis. Aan jou de keuze!

Echte en nuttige praktijk

We bieden je veel praktijk en contact met het werkveld, al in het eerste jaar. Zo kan je meteen proeven van de echte communicatiewereld, zowel op het vlak van PR als reclame tijdens wekelijkse consultaties en oefensessies. Tijdens de workshops in het tweede jaar leer je hoe je de theorie ook toepast in praktijkopdrachten voor merken of bedrijven. Je werkt een campagne werkelijk van A tot Z uit: van het voorafgaande onderzoek met straatinterviews, tot de uitwerken van de strategie en uiteindelijk het nemen van de campagnefoto

Voor het unieke opleidingsonderdeel Zelfstandig Aangemaakt Profiel (ZAP) bouw je zelfstandig aan de vaardigheden van jouw keuze. Je vult de drie ZAP-studiepunten in met opdrachten binnen of buiten de schoolmuren die aansluiten bij je opleiding en vorming. Zo kan je bijvoorbeeld een website voor je sportvereniging ontwerpen, je Frans verbeteren tijdens een vakantiecursus, een origineel bedrijfsblad ontwerpen of een vrijwillige stage doen bij een hip reclamebureau. 

Contact met de werkvloer

Leren door te doen, staat centraal. Dankzij gastlectoren en bedrijfsbezoeken leer je de werkvloer van dichtbij kennen. Echte opdrachtgevers, aandacht voor nieuwe trends en een nog grotere integratie van de vakken tot levensechte opdrachten zijn de pijlers van deze opleiding. In het laatste semester van je opleiding mag je de lessen bovendien opzij schuiven, want dan is het al praktijk wat de klok slaat, zodat je de laatste stap kan zetten om perfect voorbereid op de arbeidsmarkt terecht te komen. Dat gebeurt aan de hand van een stage en een groot project waarvoor je alles uit de kast zal moeten halen.

Programma

Eerste jaar

In het eerste jaar leggen we een grondige basis voor de rest van de opleiding. Alles wat met communicatie te maken heeft, komt aan bod: talen, communicatie-essentials, medialeer, PR en reclame, psychologie en sociologie behoren tot de kernvakken.

Tweede jaar

Bij de start van het tweede jaar kan je kiezen tussen de afstudeerrichtingen Public Relations en Voorlichting (PRV) of Commerciële Communicatie. In de richting Commerciële Communicatie focus je vanaf nu op zaken als reclame, mediaplanning, productie, communicatietraining in zowel Engels, Frans als Nederlands. Daarnaast leer je in verschillende workshops alle multimedia- en communicatiekneepjes. Tot slot selecteer je twee keuzevakken uit de lijst.

Derde jaar

Je werkt een campagne uit van begin tot einde: je voert onderzoek, je plant een strategie en tot slot voer je de campagne uit. Je werkt ook aan je copywriting skills en leert je merk internationaal in de kijker zetten. In het laatste semester is het al praktijk wat de klok slaat, met stages en een groots opgezet eindproject. Tot slot kies je nog twee keuzevakken uit de lijst, zodat je over het tweede en derde jaar samen voor 12 studiepunten aan keuzevakken hebt geselecteerd.

Modeltraject Academiejaar 2022-23

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Na je opleiding

Meteen aan de slag

Als expert in de marketingcommunicatie kan je aan de slag in de reclamesector in de brede zin van het woord: in reclamebureaus als account executive, copywriter, productiecoördinator, … maar evengoed op communicatiediensten van kleine en grote bedrijven. Er zijn ook  gespecialiseerde bureaus voor alles wat met e-marketing en webdesign te maken heeft: daar kan je aan de slag met je kennis van content management, e-business en webcommunicatie. In de wereld van mediaplanning vind je een job als mediaplanner, mediabuyer of art buyer. Of wie weet start je wel je eigen communicatiebureau op.

Verder studeren

Binnen AP bestaan er voor Communicatiemanagers enkele verkorte trajecten. Zo kan je op één jaar tijd een bachelor Communicatie met afstudeerrichting Public relations en voorlichting behalen. Ook de bachelor Journalistiek kan je in een verkort traject in één jaar tijd behalen.

Heel wat van onze afgestudeerden behalen met succes nog een masterdiploma aan de universiteit na een schakeljaar. Deze bachelor vormt dan ook een goede basis voor een academische opleiding. Na het behalen van je diploma liggen de masters in Communicatiewetenschappen, Meertalige Communicatie of Organisatiemanagement binnen handbereik. Een weetje om te onthouden: je kan als keuzevak in je derde jaar alvast een vak uit het schakelprogramma volgen.

Internationaal

Mobility 1-2-3

Je gaat al internationaal in het eerste jaar. Voor de opdrachten van ‘Exploreer de media’ bezoek je namelijk een buitenlandse stad en ga je aan de slag met het beeldmateriaal die de reis heeft opgeleverd. In het tweede jaar ga je naar Parijs of Londen voor een driedaagse ontdekkingsreis door de wereld van communicatie: een bezoek aan een communicatiebureau, het parlement, een rondleiding door de stad, … In het derde jaar ga je zelf op zoek naar internationale ervaringen en deelt ze in een portfolio. Een zomercursus in Rome,  een congres in Athene of een workshop in Barcelona, bijvoorbeeld.

Erasmus

In het derde jaar kan je een semester lang in het buitenland studeren. Frankrijk, Spanje, Polen, Zweden: zeg jij het maar. Een prachtige ervaring die je leert om intercultureel te werken, op eigen benen te staan, talen bij te leren, … en je dus beter voorbereidt op het werk van communicatiemanager.

Internationale stage, wedstrijden en projecten

Communicatiemanagement en internationaal gaan hand in hand. Zo is een buitenlandse stage een mooie extra troef op je cv, maar je kan ook deelnemen aan internationale wedstrijden om je met studenten in het buitenland te meten. Daarnaast slagen we er tijdens de Intensive Weeks elk jaar opnieuw in om met een aantal zusterscholen uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië, Nederland en Turkije een veertigtal studenten bij elkaar te brengen. Je werkt dan in een internationale context, en moet dus noodgedwongen rekening houden met de culturele, maatschappelijke en economische verschillende van de deelnemende landen.

Anderstalige vakken

Vanaf het tweede jaar worden sommige vakken in het Engels of Frans gegeven. Zo voeg je ook vaktermen toe aan je Engelse of Franse woordenschat, een must als je in een internationale context aan het werk wil. Bovendien zit je tijdens deze lessen samen met inkomende Erasmusstudenten en zo leg je meteen ook internationale contacten.

Tweetalig diploma

Op drie jaar tijd een Nederlandstalig én Franstalig diploma Communicatiemanagement op zak hebben? Dat kan. We hebben met de Brussels hogeschool ISFSC een samenwerkingsverband waarbij je het volledige tweede jaar van je opleiding in Brussel in het Frans volgt. Beide instellingen reiken dan gezamenlijk je diploma uit.

Flexibel studeren

Werken en studeren

Het flextraject Communicatie is een aangepast traject voor werknemers. De meeste leerstof verwerf je via zelfstudie: via klassiek cursusmateriaal en/of e-learningmethodes. Wij zorgen voor genoeg ruggensteun. Je hebt dezelfde examenstof als de andere studenten en ontvangt een identiek diploma.

Je kan deelnemen aan de lessen maar er is geen verplichte aanwezigheid, behalve tijdens de examenreeks en de stage. Je kiest zelf het tempo waarop je de opleiding aflegt, zodat de combinatie met je werk haalbaar blijft.

Vrijstellingen

Heb je al een diploma op zak? Of heb je een aantal credits behaald in een vorige opleiding?

Dan is de kans groot dat je voor een aantal vakken een vrijstelling kan krijgen. Bekijk de mogelijkheden in dit document of vraag vrijstellingen aan bij je inschrijving.

Verkorte trajecten

Als je al een diploma hebt uit de groep Handels- en bestuurswetenschappen dan bieden we enkele verkorte trajecten aan. Zo behaal je een extra diploma Communicatie – Commerciële Communicatie in …

FAQ over deze opleiding

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Als je kiest voor een modeltraject van 60 studiepunten is je opleiding een fulltime bezigheid:  

    • Het merendeel van de week staan er lessen en coachingmomenten op het programma en zal je quasi volledige dagen aanwezig / bezig (moeten) zijn.  

    • Per week heb je ongeveer 2 halve dagen vrij. Let wel: het is wel de bedoeling dat je deze lesvrije momenten gebruikt om te studeren en/of aan (groeps)opdrachten te werken.  

  • Hoe groot zijn de klasgroepen?

    De grootte van je klasgroep is afhankelijk van het vak en varieert dus sterk.

    • Voor sommige vakken zal je les krijgen in een groep van circa 35 studenten, voor andere zit je mogelijk samen met een 60 à 70 studenten.
    • Voor praktijkvakken krijg je individuele coaching en houden we de groepen klein(er).  

  • Ik twijfel tussen Communicatie en Communicatiewetenschappen?

    Een professionele bachelor Communicatie

    • volg je aan de hogeschool
    • is vooral praktijkgericht: je mag theorie meteen omzetten in praktijk via cases, oefeningen, opdrachten, stages, … waarbij je aan de slag gaat met en in het werkveld.   

    Een bachelor of master in de Communicatiewetenschappen 

    • volg je aan de universiteit 

    • is vooral academisch gericht: je focust hoofdzakelijk op theorie en onderzoek.  

    Tip: je kan gerust beide doen. Met je professionele bachelordiploma op zak, kan je via een verkort traject (2 jaar) alsnog een master behalen. Deze aanpak heeft heel wat voordelen: 

    • Je verhoogt je kansen op de arbeidsmarkt, want jij combineert ruime praktijkervaring (uit de bachelor) met extra kennis van theorie & onderzoek (uit de master).  

    • Je verhoogt je slaagkans aan de universiteit en loopt minder risico om leerkrediet te verliezen, want je bouwt je kennis, skills en studeerervaring rustig op.  

  • Wat is het verschil tussen de afstudeerrichtingen?

    Beide afstudeerrichtingen zijn nauw verwant, maar er is toch een belangrijk accentverschil.  

    Bij Commerciële Communicatie (Reclame)

    • Staat de behoefte van de consument centraal 
    • Je leert hoe je campagnes kan opzetten met verkoop van een product of dienst als doel.  

    Bij Public Relations en Voorlichting 

    • Staat het imago en de identiteit van een merk of organisatie centraal
    • Je leert hoe je campagnes kan opzetten met sensibilisering of gedragsverandering als doel.  

Nieuws over deze opleiding

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou