Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie

Ben je creatief en hou je van taal? Wil je graag eens proeven van fotografie of grafisch design, maar denk je ook met plezier strategisch na? Dan is de bachelor Communicatie zeker iets voor jou. In de opleiding leer je omgaan met mensen en merken. En verbind je beide met elkaar dankzij een straf creatief concept of goed onderbouwd communicatieplan. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, je wordt stap per stap een echte communicatieprofessional. Je ontdekt gaandeweg je talenten en specifieke interesses binnen de brede communicatiewereld. Zo werk je later misschien wel als creatieve content creator, strategische mediaplanner, vlotte woordvoerder of organisatorische project manager. Opties genoeg!

Iets voor jou?

  • Ben je vlot, ruimdenkend, trendgevoelig, nieuwsgierig, goed in talen en weet je van aanpakken?
  • Ga je graag met mensen om en ben je een geboren organisator die originele ideeën wil bedenken en tot in de puntjes uitvoeren? 
  • Is je interesseveld breed, ben je sociaal en kan je goed in team werken?

Dan zit je ongetwijfeld goed in de bachelor Communicatie. Leer jezelf tijdens deze opleiding nog beter kennen door te doen. Proef, leer, ontdek en ontwikkel verder je kunnen. 

Wat leer je?

De wereld verandert razendsnel. Als communicatie-expert been je jezelf continu bij en schep je helderheid. Je leert ook je hoe je mensen meekrijgt in je verhaal. 

  • Je leert wat hen enthousiast maakt, maar ook wat je klanten, medewerkers en partners willen. En hoe je dat te weten komt. 
  • Je zet data om in waardevolle inzichten.
  • Je plant en vormt strategieën. 
  • Je zet kanalen slim en efficiënt in en bouwt zo sterke merken voor mensen en organisaties.

Ook leer je je verhaal verfijnen. Schrijven wordt copywriting. Beeldtaal wordt filmen, fotoshoppen, en vormgeven. Je bedenkt concepten en leert die overtuigend presenteren.
 

Wie word je?

Met het bachelordiploma Communicatie heb je veel mogelijkheden. Je kan meteen aan de slag als: PR-manager, interne communicatieverantwoordelijke, digitale strateeg, social media coördinator, marketing communication officer, woordvoerder, crisiscommunicatiemanager, evenementenorganisator, mediaplanner, verantwoordelijke pers & communicatie, projectmanager, social creative, community manager …
 

 

Brede basis

Elke organisatie heeft wel communicatie-uitdagingen. In deze opleiding krijg je een brede basis waarmee je zelf je carrière vormgeeft in elke richting die je uit wil. Zo word je een echte 360° communicatieprofessional en kan je later overal terecht.

Vanaf het prille begin pas je de kennis, concepten en principes uit de les heel concreet toe. 

  • Productieweken: in het eerste jaar volgt er na elke vijf lesweken telkens een productieweek waarbij je overgaat tot de praktijk. 
  • Productiedagen: in het tweede jaar sluit je elke lesweek af met productiedagen.
  • Tot slot heb je in het derde jaar een afstudeerproject en een lange stage

Onze lectoren coachen en ondersteunen je doorheen het hele traject. Je leert jezelf kennen en optimaliseert gaandeweg hoe je studeert. Je krijgt feedback, doet aan zelfreflectie en je plant je eigen professionele groei. Zo evolueer je van student naar een competente professional die klaar is voor een job in de communicatiewereld.

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Communicatie is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

  • De opleiding bestaat uit 180 studiepunten verspreid over drie jaar.
  • Semestersysteem: per jaar neem je 60 studiepunten op verdeeld over twee semesters.
  • Download het programma hier.
Eerste jaar
  • In het eerste jaar starten we bij wat je interesseert. Je leert van je favoriete merken, content en media (foto/video/design). Je staat stil bij de actualiteit, de essentie van communicatie, verkent de trends in het medialandschap en analyseert de krachtigste verhalen.
  • Na iedere vijf weken les heb je een productieweek. Tijdens zo een week werk je aan je eigen strategieën en creatie. Je onderzoekt, denkt en maakt communicatie voor organisaties waar je zelf achter staat. Je hebt dus in totaal maar liefst vier volle productieweken per academiejaar. 
  • Na amper zes weken duik je de bedrijfswereld in. Zo leer je de sector vanbinnen en vanbuiten kennen en plan je je toekomst in functie van waar je wil staan. 
  • In het tweede jaar ga je dieper in op de verschillende communicatiestrategieën.
  • De lesweken wisselen af met productiedagen waarin je onder begeleiding van coaches een volledig communicatieplan opstelt voor een bedrijf. Je voert onderzoek naar je merk en je doelgroepen, analyseert data, stelt een strategie op en werkt tot slot de campagne creatief uit.
  • Je verfijnt je copywriting skills en leert je merk nationaal of internationaal op de kaart te zetten.
  • Keuze: in je derde jaar professionaliseer je je verder binnen een keuzepakket. 
  • Praktijk: tijdens het eerste semester werk je aan een project waarbij je in groep een campagne of event voor een echte klant tot een goed resultaat weet te brengen.
  • Stage: in het tweede semester ga je op stage op een werkplek naar keuze.
  • Trek eropuit: wie zijn horizon nog verder wil verruimen, kan ook een semester op Erasmus naar het buitenland of kiest voor een buitenlandse stage. Een bijzonder fijne en leerrijke ervaring om je studie mee af te sluiten.
Internationale stage, wedstrijden en projecten

Communicatie en internationaal gaan hand in hand en daarom zijn er heel wat internationale initiatieven.

  • Ga eens enkele maanden op buitenlandse stage. Een mooie troef op je cv! 
  • Doe mee aan internationale wedstrijden en ga de competitie aan met studenten uit het buitenland. 
  • In de intensive weeks kom je met veertigtal studenten uit zusterscholen zoals Spanje, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië, Nederland en Turkije samen. Je werkt aan een gezamenlijk project en gaat de culturele, maatschappelijke en economische verschillende onderling tegemoet. 

In het derde jaar kan je een semester lang in het buitenland studeren. Frankrijk, Spanje, Polen, Zweden ...: jij kiest. Een mooie ervaring die je leert om intercultureel te werken, op eigen benen te staan en een taal bij te leren.

Vanaf het tweede jaar worden sommige vakken in het Engels of Frans gegeven. Zo voeg je ook vaktermen toe aan je Engelse of Franse woordenschat, een must als je in een internationale context aan het werk wil. Bovendien zit je tijdens deze lessen samen met inkomende Erasmusstudenten en zo leg je meteen ook internationale contacten.

Op drie jaar tijd een Nederlandstalig én Franstalig diploma Communicatie behalen? Dat kan dankzij het samenwerkingsverband met de Brussels hogeschool ISFSC. Het volledige tweede jaar van je opleiding volg je dan in Brussel in het Frans. Beide instellingen reiken dan gezamenlijk je diploma uit.

Verkorte trajecten

Als je al een diploma hebt uit het studiegebied Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, dan kan je een verkort traject volgen. Zo behaal je een extra diploma Communicatie in 

  • een jaar met het diploma Bedrijfsmanagement – Marketing;
  • een jaar met het diploma Journalistiek.

Heb je een ander diploma uit het studiegebied Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, een graduaatsdiploma Communicatiesupport of een ander diploma hoger onderwijs? Contacteer dan de trajectbegeleider voor een (verkort) traject op maat. 

Heb je al een diploma of een aantal credits behaald in een vorige opleiding? Dan is de kans groot dat je voor een aantal vakken een vrijstelling kan krijgen. Vraag er dus zeker naar bij je inschrijving.

Het flextraject Communicatie is een aangepast traject voor werknemers. De meeste leerstof verwerk je via begeleide zelfstudie: via klassiek cursusmateriaal of e-learningmethodes waarbij je voldoende ondersteund wordt. Je hebt dezelfde examenstof als de andere studenten en ontvangt een identiek diploma. Je kan deelnemen aan de lessen, maar er is geen verplichte aanwezigheid behalve tijdens de examenreeks en de stage. Je kiest zelf het tempo waarop je de opleiding aflegt, zodat de combinatie met je werk haalbaar blijft.

Meteen aan de slag

Met het veelzijdige diploma Communicatie ben je meteen klaar om te werken: in de mediawereld, een reclamebureau als account executive, copywriter of productiecoördinator. Maar evengoed op de communicatiedienst van grote of kleinere bedrijven, bij PR- en evenementenbureaus of bij overheidsinstellingen. Met je kennis over content management, social media, webdesign, e-business … bepaal je zelf waar je later heen wil. Of wie weet start je later wel je eigen communicatiebureau op. 

Tijdens je studies doe je voldoende ervaring op dankzij stages. Je kiest zelf in welke sector je stage wil lopen zodat je al eens kan proeven van de job van je dromen. 

Deze 360°-communicatieopleiding geeft je een stevige basis en daarom ook een vlotte aansluiting op:

FAQ over deze opleiding

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Als je kiest voor een modeltraject van 60 studiepunten is je opleiding een fulltime bezigheid:  

    • Het merendeel van de week staan er lessen of feedbackmomenten op het programma en zal je quasi volledige dagen aanwezig en bezig zijn.  

    • De eerste twee jaar volgt er na iedere vijf lesweken een productieweek waarin je alle kennis en vaardigheden toegepast. 

  • Hoe groot zijn de klasgroepen?

    De grootte van je klasgroep is afhankelijk van het vak en varieert dus sterk.

    • Voor sommige vakken zal je les krijgen in een groep van ongeveer 35 studenten, voor andere zit je mogelijks samen met een 60 à 70 studenten.
    • Voor praktijk- en taalvakken krijg je individuele coaching en houden we de groepen klein(er).  

  • Ik twijfel tussen Communicatie en Communicatiewetenschappen?

    Een professionele bachelor Communicatie:

    • volg je aan de hogeschool;
    • is vooral praktijkgericht;
    • de theorie zet je om in de praktijk via cases, oefeningen, opdrachten, stages … 

    Een master Communicatiewetenschappen:

    • volg je aan de universiteit;
    • is vooral academisch gericht. Je focust hoofdzakelijk op theorie en onderzoek.  

    Tip: je kan gerust beide doen. Met een bachelordiploma Communicatie kan je via een verkort traject in twee jaar alsnog een master behalen. Deze aanpak verhoogt je slaagkans aan de universiteit. Zo loop je minder risico om leerkrediet te verliezen, want je bouwt je kennis, skills en studeerervaring rustig op.