Onze missie
Expertisecentrum OT gaat voor effectiviteit, innovatie en authentieke relaties in onderwijs voor elke leerling. Hiervoor onderzoekt het samen met alle mogelijke partners de praktijk om die doelgericht en duurzaam te versterken. Zo maken ze samen het verschil in onderwijs voor en met elke leerling.
Onze visie
Expertisecentrum OT stelt, gebaseerd op de waarden van AP, de gelijke onderwijskansen van leerlingen in en buiten de grootstedelijke context centraal, en streeft ernaar om voor het internationale onderwijsveld, de verbindende partner te zijn voor praktijkgericht onderzoek en de dienstverlening die hieruit voortvloeit. Hiervoor:
Contact
expertisecentrum.OT@ap.be
Coördinator Onderzoek: jan.ardies@ap.be
Coördinator Maatschappelijke dienstverlening: Iris.vanderavert@ap.be
Onderzoek naar de leesattitude van beginnende leerkrachten
Een onderzoek naar artistieke werkvormen voor burgerschapseducatie op school
Content And Language Integrated Learning in de lerarenopleiding
In dit ontwerpgericht onderzoek werden Teacher Design Teams geïmplementeerd in lagere scholen met als doel om leraren te professionaliseren in STEM en om STEM-integratie in het lager onderwijs te bevorderen.
Ontwikkeling opleiding en draaiboek rond E-leren
Uitwerking van een educatief aanbod rond klimaat en droogte voor studenten uit de lerarenopleiding
EIPTE is a strategic partnership between the pre-Primary and Primary teacher training of AP University College and seven other European colleges in six different countries.
Exploring, STudying And Fostering Effects of Team Teaching on students and teachers. Moving beyond perception.
Onderzoek naar de effecten van WELT
Intercultureel competent omgaan met etnisch-raciale diversiteit in de kleuterklas: een co-constructieve uitbouw van een professionaliseringstraject
Duurzame implementatie van STEM startend van het basisonderwijs tot de 1ste graad secundair onderwijs.
Dit project onderzoekt de werking van Teacher Design Teams en de impact van de door deze teams ontwikkelde leeromgevingen op de percepties en het leerrendement van studenten
Naar een omslag in leesattitude binnen een lerarenopleiding in een meertalige multiculturele en grootstedelijke context
LIO-Platform voor flexibel, gedifferentieerd en zelfregulerend leren van de leraar in opleiding, een online platform ter versterking van de lerarenopleiding en het onderwijsveld tot op de klasvloer
Bewegend leren in de eerste graad secundair onderwijs
Een professionaliseringsverhaal met leesbeleid in de hoofdrol
De inzet van studenten uit de lerarenopleidingen als tutors voor kinderen uit de derde graad lager onderwijs
Kansen voor duaal leren
Inzetten op schooltaal in alle lessen
The strategic partnership 'Agents of change in education' brings together existing know-how and innovative approaches to provide Europe's future educators with the tools they need in order to exemplify how tomorrow's innovators act, interact, think, network, and teach.
STEM als hefboom voor taalontwikkeling
Starters in het onderwijs ondersteunen en ontwikkelen
Duurzame implementatie van STEM in lager- en secundair onderwijs
Onderzoek naar initiatieven rond werkplekleren en de meerwaarde ervan in de lerarenopleidingen basisonderwijs.