U bent hier

Openlesdagen

Op woensdag 21 februari 2018 en woensdag 21 maart 2018 organiseert AP Hogeschool twee openlesdagen zodat kandidaat-studenten eens kunnen proeven van de verschillende opleidingen.

In de voormiddag bieden wij scholen de mogelijkheid aan om klassikaal AP Hogeschool te bezoeken. Zou u graag met uw school een bezoekje brengen? Stuur dan een mailtje naar communicatie@ap.be, en wij nemen zo snel mogelijk contact op. 

In de namiddag is het mogelijk om individueel een bezoekje te brengen aan onze campussen, en lessen en workshops van jouw favoriete opleidingen te volgen. Inschrijven voor de openlesdag kan via dit inschrijvingsformulier.

Inhoud van de workshops

Gezondheid en Welzijn

Management en Communicatie

Onderwijs en Training

Wetenschap en Techniek

Gezondheid en Welzijn

Bij het departement Gezondheid en Welzijn kan je telkens twee sessies met elkaar combineren.

Sessie 1Sessie 2
Workshop Ergotherapie: Ergotherapie werkt! (21/2)
Workshop Ergotherapie: Koken op kot ... met een visuele beperking. (21/3)
Workshop Ergotherapie: Ergotherapie werkt! (21/2)
Workshop Ergotherapie: Koken op kot ... met een visuele beperking. (21/3)
Workshop Sociaal Werk: introductie op het sociaal werkWorkshop Sociaal Werk: introductie op het sociaal werk
Workshop Verpleegkunde: bloedafname (alleen 21/2)Workshop Verpleegkunde: bloedafname (alleen 21/2)
Workshop Verpleegkunde: bloeddruk en suikerspiegel bepalen (alleen 21/2)Workshop Verpleegkunde: bloeddruk en suikerspiegel bepalen (alleen 21/2)
Workshop VroedkundeWorkshop Vroedkunde
Hoorcollege Orthopedagogie: Inleiding in de pedagogieWorkshop Orthopedagogie: Het ortho(ped)agogisch werkveld: waar werken opvoeders-begeleiders? (21/3)
Workshop Orthopedagogie: Met wat zachtheid het werkveld in (21/2)
Workshop Orthopedagogie: Empowerment als basishouding
Workshop Toegepaste Psychologie: kijken is verleidenWorkshop Toegepaste Psychologie: kijken is verleiden

 

13.45-14.00Onthaal
14.00-14.20Centrale verwelkoming
14.20-15.20Sessie 1
15.20-16.00Pauze
16.00-17.00Sessie 2
17.00Einde

Ergotherapie

  • Ergotherapie werkt (21/2): 

    In deze workshop stellen onze lectoren Ergotherapie je de 4 interventiedomeinen van de ergotherapie voor:

    ·         Ontwikkelingsstoornissen
    We stellen je de Sherborne-techniek voor, een techniek om patiënten zich bewust te laten worden van hun eigen lichaam, van de omgeving om hen heen en van anderen. Het gaat om en techniek die zinvol is voor een hele ruime doelgroep: van normaal ontwikkelende kleuters tot ouderen met een verstandelijke beperking. 

    ·         Geriatrie
    We introduceren je in de wereld van de valpreventie! De geriatrie richt zich naar (kwetsbare) ouderen. Heel wat ouderen die thuis blijven wonen, vallen regelmatig. Als ergotherapeut ga je mee op zoek naar de oorzaak van dit vallen en bedenk je wat ouderen kunnen doen om dit vallen te voorkomen.

    ·         Geestelijke gezondheidszorg
    In de geestelijke gezondheidszorg gebruikt de ergotherapeut creatieve materialen. Hiermee laat hij de patiënt zichzelf ontdekken en krijgt de patiënt een beter inzicht in zijn ziekte.

    ·         Fysieke revalidatie
    Wanneer je plots geconfronteerd met een handicap zijn dagdagelijkse handelingen vaak niet meer mogelijk. Als ergotherapeut begeleid je deze patiënt.

  • Koken op kot ... met een visuele beperking. (21/3)

Orthopedagogie

  • Inleiding in de pedagogie:

    Wil je weten hoe het is om les te krijgen in een aula? Waarom dan niet proeven van dit hoorcollege? We bekijken het thema ‘opvoeden’ vanuit verschillende invalshoeken en bespreken de invloed van de maatschappij – historisch én cultureel - op opvoeden.

  • Empowerment als basishouding
    Empowerment is een belangrijk element in de basishouding van een bachelor Orthopedagogie. Maar wat precies is empowerment, en waarom is het zo belangrijk dat je een empowerende basishouding kunt aannemen? Aan de hand van een casus krijg je antwoord op deze vragen.
  • Het ortho(ped)agogisch werkveld: waar werken opvoerders-begeleiders? (21/3)

    Het ortho(ped)agogisch werkveld is zeer uitgebreid. Als opvoeder-begeleider kan je aan de slag met zeer veel doelgroepen en in heel verschillende domeinen. In deze workshop onderzoeken we waar bachelors oprthopedagogie tewerkgesteld zijn en wat hun takenpakket 

  • Met wat zachtheid het werkveld in (21/2)

    Men durft wel eens zeggen dat je best stevig in je schoenen moet staan en goed bewapend moet zijn om het ortho(ped)agogische werkveld te trotseren.  In deze workshop trekken we echter de kaart van de zachtheid en krijg je concrete tools en kaders mee om hier concreet mee aan de slag te gaan.   

Sociaal Werk

  • Introductie op het sociaal werk
    Door enerzijds algemene info te geven en anderzijds het gesprek aan te gaan met de leerlingen trachten we hen een breed en genuanceerd beeld te schetsen van het beroep. Op deze manier krijgen de leerlingen inzicht in wat sociaal werk anno 2018 inhoudt. Hierdoor kunnen leerlingen bewuster een keuze maken.

Verpleegkunde

  • Bloedafname (enkel 21/2)

    Een bloedonderzoek is een standaardprocedure die elke verpleegkundige tot in de puntjes beheerst. Toch zijn er ook enkele risico’s aan verbonden. Wat zijn de do’s en dont’s bij het nemen van bloed? In deze workshop neem je zelf de naald ter hand en krijg je de technieken in de vingers. De workshop wordt gegeven door onze laatstejaars Verpleegkunde.

  • Bloeddruk en suikerspiegel bepalen (enkel 21/2)

Vroedkunde

  • Een kijk op nieuw leven in al zijn facetten
    Wat is de rol van de vroedvrouw voor, tijdens en na de zwangerschap? Ga interactief mee aan de slag! Je steekt je handen uit de mouwen, maakt een gesimuleerde bevalling van dichtbij mee en ontdekt zo de kneepjes van het vak.  De workshop wordt gegeven door onze laatstejaars studenten Vroedkunde, onder begeleiding van een docent.

Toegepaste Psychologie

  • Kijken is verleiden

    Via oefeningen ervaar je de verschillende kenmerken van perceptie en hoe onze perceptie wordt beïnvloed. 

    Je doet een mini-onderzoek waarbij je de invloed van cognitie op perceptie gaat meten. Tijdens dit mini-onderzoek wordt de rol van statistiek binnen psychologie toegelicht en geïllustreerd.

 

Management en Communicatie (enkel Openlesdag 21 maart)

Na elke les/workshop zijn kandidaat-studenten nog welkom in het MC Praatcafé: neem een drankje, sla een praatje met studenten en lectoren, of volg een rondleiding door de campus.

Bedrijfsmanagement

  • Workshop rond het maken van een bedrijfsproject

Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk

  • Les en workshops rond Strafrecht, gevolgd speeddating met studenten

Communicatiemanagement

  • Les 'Persrelaties en hoe omgaan met journalisten', gevolgd door speeddating met studenten

Hotelmanagement

  • Hotelmanagement: what's in a name?

Journalistiek

  • Les rond het maken van een 'human-interest interview' en fotografie

Office Management

  • Management Assistant onder de loep
  • Medical Management Assistant onder de loep

Toegepaste Informatica

  • Les: Inleiding tot Webtechnologie

 

Onderwijs en Training

Het departement Onderwijs en Training biedt één algemeen programma aan.

  • 13.45-14.00 uur: onthaal inkomhal
  • 14.00-14.15 uur: centrale verwelkoming in aula NOO.00.030
  • 14.15-15.15 uur: Leerkracht zijn, dat is het mooiste beroep ter wereld. Dat klinkt overdreven, maar is het niet. Welke rol nemen leerkrachten op in onze samenleving? Welke impact heb jij op de ontwikkeling van kinderen en jongeren? En hoe doe je dat nu net, leerkracht zijn? Lectoren en studenten leiden je tijdens interactieve workshops binnen in de wondere wereld van het leraarschap.
  • 15.15-15.30 uur: pauze
  • 15.30-16.30 uur: leerkracht zijn op campus Spoor Noord

Samen met studenten van onze lerarenopleidingen ontdek je campus Spoor Noord. Je maakt niet enkel kennis met de diverse vaklokalen waarin jij zal gevormd worden tot leerkracht, maar kan je ook polsen bij onze studenten naar hoe zij onze lerarenopleidingen ervaren. Afsluiten doen we uiteraard met een drankje en een hapje. 

 

Wetenschap en Techniek

Biomedische Laboratoriumtechnologie

  • Mystery diagnosis
    Ga mee op zoek naar de juiste diagnose, ontrafel aan de hand van de beschikbare informatie de puzzel en slaag erin om dankzij de juiste testresultaten de ziekte te ontmaskeren. In een speurtocht van ongeveer 1,5 à 2 uur ga je op zoek naar alle antwoorden.

Chemie

De opleiding Chemie stelt in de namiddag 3 labs open:

  • Lab scheidingstechnieken (max. 6 studenten):
  • Lab algemene chemie 2 (kation, anionanalyse) (max. 6 studenten)
  • Lab inleiding fysicochemie 2 (max. 6 studenten)

Elektromechanica

  • 21 februari
    Technologie elektriciteit
    In dit actieve hoorcollege legt lector Olivier Vangrunderbeek uit op welke manier we geproduceerde elektriciteit bij de eindverbruiker krijgen. We bespreken de gevaren van elektriciteit en bespreken stroombedrading.

  • 21 maart
    Energietechnologie
    In dit actieve hoorcollege krijgen de studenten en leerlingen een uitgebreide theoretische basis warmteleer. We staan stil bij het belang van deze theoretische principes op de functionaliteit en het ontwerp van kringprocessen, toegepast op de koelkring en de warmtepompinstallatie.

Elektronica-ICT

  • 21 februari

    Talk: Security op het Internet (tussen 13u30 en 14u30)

    In een actief hoorcollege vertelt Tim Dams, lector Elektronica-ICT, over veiligheid en privacy op het internet. Aan de hand van actuele voorbeelden maakt hij de leerlingen bewust van wat er zich op het internet afspeelt en hoe men kan voorkomen dat men slachtoffer wordt van wanpraktijken (Facebook, e-mail en Twitter).

    Workshop Web ontwikkeling (tussen 14u45 en 16u45)

    Tijdens de workshop web development maken we een eerste duik in de wondere wereld van het internet. Je leert gebruik maken van verschillende handige tools om je allereerste website te creëren. Heb je er altijd al van gedroomd om zelf een website, webapp of zelf eens webgame te bouwen? Dan is deze workshop jouw startblok!

  • 21 maart

    Talk: Security op het Internet (tussen 13u30 en 14u30)

    In een actief hoorcollege vertelt Tim Dams, lector Elektronica-ICT, over veiligheid en privacy op het internet. Aan de hand van actuele voorbeelden maakt hij de leerlingen bewust van wat er zich op het internet afspeelt en hoe men kan voorkomen dat men slachtoffer wordt van wanpraktijken (Facebook, e-mail en Twitter).  

    Workshop Arduino (tussen 14u45u en 16u45)

    Alles is met alles verbonden. De wasmachine die een berichtje stuurt als de was klaar is, de thermostaat die aanspringt als je onderweg bent naar huis en nog vele meer. Tijdens deze workshop verkennen we de technologieën die dit mogelijk maken. Daarna passen we de opgedane kennis toe en verbinden we een simpele thermometer met het internet .... 

Energiemanagement

  • Workshop Energie: hernieuwbare energie

Grafische en Digitale Media

  • Workshop: The GDM-experience
    Interesse in een creatief-technische opleiding met een marktgerichte focus? Proef van de opleiding Grafische en Digitale Media aan de hand van een interactief project. Onder begeleiding van een aantal lectoren uit de creatieve en technische vakken werk je een kleine grafisch project uit van begin tot einde.

    Meebrengen: indien mogelijk eigen laptop met geïnstalleerde trial-versie Adobe Photoshop (de opleiding heeft ook computers ter beschikking)

Integrale Veiligheid (enkel op 21 februari)

  • Arbeidsplaatsen en persoonlijke bescherming

Vastgoed - Vastgoed

  • 21 februari
    Les 'Bouwconstructies: schade aan beton', gevolgd door les Vastgoed: 'De verkoopsovereenkomst: de verplichtingen van de verkoper en koper'.
  • 21 maart
    Les 'Bouwconstructies: vloeren', gevolgd door les Vastgoed: 'Aankoop op plan: woningbouw wet'

Vastgoed - Landmeten

  • 21 februari
    Les 'Bouwconstructies: schade aan beton' (14-15 uur), gevolgd door les Landmeten: 'Landmeetpraktijk: bijwonen van een waterpassing' (15 - 16.30 uur).
  • 21 maart
    Les 'Bouwconstructies: vloeren' (14-15 uur), gevolgd door les Landmeten: 'Landmeetpraktijk: bijwonen van een waterpassing' (15 - 16.30 uur).

Voedings- en Dieetkunde

  • De sessie gaat van start met een korte introductie over de opleiding. Hierna nemen we de leerlingen mee op pad en organiseert de opleiding een Voedings- en Dieetkundewandeling in de omgeving van de campus.  (max. 20 studenten)

 

Inschrijven

Inschrijven voor de openlesdag kan via dit inschrijvingsformulier.