Overslaan en naar de inhoud gaan
Lager Onderwijs

Leerkracht Lager Onderwijs

Ben je klaar om een enthousiaste leerkracht lager onderwijs te worden? In deze lerarenopleiding - ook beschikbaar als flexibel programma in het flextraject - duik je volop in de praktijk om je inhoudelijke, pedagogische, didactische, talige, wetenschappelijke en muzische vaardigheden te ontwikkelen. Met je boeiende lessen ben je in staat leerlingen te prikkelen en breng je hun ontwikkeling en kennis op topniveau. Straks maak jij indruk op morgen!

Iets voor jou?

Wil je meer weten over hoe kinderen zich ontwikkelen en zin om hierin een belangrijke rol bij te spelen? Kan je jezelf zonder veel moeite verplaatsen in de leefwereld van zes- tot twaalfjarigen? Ben je nieuwsgierig en geïnteresseerd in veel verschillende onderwerpen? Heb je er geen probleem mee om voor een groep te vertellen? Zie je het zitten om de verantwoordelijkheden van een onderwijzer op te nemen, zowel binnen een school als in de maatschappij? Altijd met een positieve houding en klaar voor een beetje avontuur? Werk je bovendien graag samen met je collega's in team? Dan ben je een geboren leerkracht.

lageronderwijs.jpgWat leer je?

Tijdens de startweek maak je kennis met de vele facetten van het lerarenberoep en ontdek je je sterke en werkpunten als toekomstige leerkracht. Dat is de basis voor je opleiding en verdere ontwikkeling. Je werkt aan je taalvaardigheid, stemgebruik en algemene en culturele kennis. Je ontdekt opnieuw het plezier van samen spelen, muziek maken en beelden creëren. Aan creativiteit geen gebrek! Je maakt kennis met alle aspecten van het lerarenberoep. Je bouwt al een pak ervaring op de werkplek op. Je leert ook over didactiek en pedagogiek: hoe breng je kinderen individueel en in groep tot leren. Bovendien leer je samen met je collega's zorg te dragen voor de ontwikkeling van elk kind. 

Wie word je?

Je studeert af als spontane, warme leerkracht die kinderen hun talenten helpt ontwikkelen en hen uitdaagt om nieuwe dingen te leren. Je creëert zelf een positieve, efficiënte en prikkelende klasomgeving waarin taal, betrokkenheid, diversiteit en samenwerking een plaats krijgen. Je ontwikkelt leuke en leerrijke lessen en weet je leerlingen perfect te begeleiden en coachen in hun activiteiten. Kinderen zullen graag van jou leren.

Daarnaast heb je inzicht in de maatschappij en in verschillende culturen en ben je mee met de leefwereld van jonge kinderen. Je weet perfect hoe je hierop inspeelt. Leerkracht ben je niet alleen op school maar ook in de samenleving. Je kan goed samenwerken met professionals van binnen en buiten de school.

Al doende leer je

Je leert hoe het eraan toe gaat voor leraren op de basisschool, doordat je vroeg en vaak naar je werkplek, een stageschool, gaat. In het eerste en tweede jaar ben je bijna elke week één dag op dezelfde school. In het derde jaar zelfs twee dagen om de school en verschillende klassen grondig te leren kennen. Daarnaast zijn er ook werkplekweken waar je oefent in het lesgeven.

Werkplekleren heeft dus niets dan voordelen.

  • Je hebt gegarandeerd een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject.
  • Er is een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie.
  • Je doet ongelooflijk veel praktijkervaring op binnen een jaar.
  • Je bouwt aan een sterk cv op het einde van je opleiding.

Binnen onze lerarenopleidingen heerst een warme sfeer, waarin lectoren, werkplekbegeleiders en medestudenten open met elkaar communiceren. We doen aan co-teaching, want met twee bereik je meer dan alleen. Je kan tijdens je traject rekenen op doorgedreven coaching en supervisie. We werken ook nauw samen met het werkveld zodat we veel van elkaar blijven leren.

In de opleiding sta jij centraal. Jouw talenten worden ingezet en opgemerkt. Waar je al goed in bent, blink je verder in uit. Wat moeilijker is, zet je extra op in. Zo blijf je groeien doorheen de opleiding. Je wordt gemotiveerd om kritisch na te denken over je lesinhoud, de activiteiten en de materialen die je gebruikt. We zoeken voortdurend naar uitdagingen en vernieuwing

Heb je al een opleiding of ervaring? Dan kan je vrijstellingen aanvragen zodat je enkel leert wat relevant is.

De bachelor Lager Onderwijs is een opleiding op maat voor jou. In elk jaar krijg je de ruimte om je eigen accenten te leggen. 

  • Eerste jaar: je werkt aan je leraarsvaardigheden op basis van je eigen noden en is er een keuzemodule.
  • Tweede jaar: je kiest uit een aantal accenttrajecten die je opleiding een specifiek pluspunt geven.
  • Derde jaar: je kiest uit verschillende keuzetrajecten van telkens drie opleidingsonderdelen. Het onderdeel niet-confessionele zedenleer en islamitische godsdienst bijvoorbeeld maakt je wegwijs in de samenleving met focus op inclusieve zorg. Een waardevolle troef in het lerarenberoep. 

Wil je na je studies snel aan de slag? Ideaal, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar leerkrachten groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100% zeker van een job.

Bovendien heb je omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.  

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de educatieve bacheloropleiding Lager Onderwijs is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Het modeltraject bestaat uit zes semesters verspreid over drie jaar. Je ontwikkelt stapsgewijs de verschillende competenties die een startende leerkracht nodig heeft. Hieronder vind je het programma met een overzicht van de verschillende vakken en bijhorende studiepunten. 

Elk semester bestaat uit een divers pakket aan opleidingsonderdelen: taal, wiskunde, communicatie, sport en gezondheid, didactische technieken, wereldoriëntatie ... Regelmatig werken vanaf de eerste maanden is hét succesrecept om je studieloopbaan tot een goed einde te brengen. In deze richting zal je gelukkig niet veel stilzitten. 

Programma Academiejaar 2024-25

  • 1. Dagtraject : 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Diversiteit en onderwijs 2 3
    Ervaringsgericht leren 1 3
    Het ABC van leren 1 3
    Iedereen leert 1 3
    Keuzemodule 2 3
    Leraar in interactie 1 3
    Ondersteunende vaardigheden 2 3
    Onderwijs en samenleving 1 3
    Partners in onderwijs 2 3
    Uit de startblokken 1-2 6
    Vakdidactiek muzische vorming 1 3
    Vakdidactiek Nederlands 2 3
    Vakdidactiek wetenschap en techniek 1 3
    Vakdidactiek wiskunde 2 3
    Werkplekleren 1-2 15
  • 2. Dagtraject : 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Internationaal inleefproject 3
    Kies je accent III+IV 3
    Leerlingen coachen 3 3
    Leraar in interactie 3 3
    Onderwijsvisies in beeld 3 3
    Onderzoeken 4 3
    Professioneel ontwikkelen 3-4 3
    Schoolbeleid 4 3
    Vakdidactiek Frans 3 3
    Vakdidactiek lichamelijke opvoeding 3 3
    Vakdidactiek mens en maatschappij 3 3
    Werkplekleren 3-4 21
    Zorg voor diversiteit 4 6
  • 3. Dagtraject : 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Bachelorproef 5-6 6
    Breed leren 5 6
    Iedereen inclusief 6 3
    Professioneel ontwikkelen 5-6 3
    Wegwijs in de samenleving 6 3
    Werkplekleren 5-6 30
    • 3de bachelor : Niet-confessionele zedenleer
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Vrijzinnig humanisme 5 3
      Ethiek en wereldburgerschap 6 3
      Morele opvoeding 6 3
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 5
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Internationale uitwisseling 5 9
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 6
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Internationale uitwisseling 6 9
    • 3de Bachelor: Islamitische godsdienst
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Geloofsleer en het leven van de profeet 5 3
      Inleiding tot de koranwetenschappen en aanbiddingen 6 3
      Godsdienst, cultuur en zedelijkheid 6 3
    • Professionele uitdieping 5
      Uitleg: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Leren met kleuters B 3
      Orthopedagogiek - afstands/blended 1 4
      Disability studies en sociale inclusie 3 3
      Cultuureducatie op school 5 3
      Filosoferen met kinderen 5 3
      GOK op de emancipatorische, democratische school! 3
      Mindful voor de klas 3
    • Professionele uitdieping 6
      Uitleg: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Vakdidactiek taal A 3
      Orthopedagogiek 2 4
      Psychologie 2 3
      Gedragsverandering 3
      AP Studium Generale NL 3
      Interprofessioneel samenwerken in inclusief onderwijs 3
      Mindful voor de klas 3
      Zorg dragen in team 3
      Actief burgerschap in de diverse samenleving 3
      Expeditie Zweden 3

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste jaar schiet je meteen uit de startblokken. Tijdens een motiverende week vol workshops en andere activiteiten ga je op ontdekkingstocht naar je eigen talenten als toekomstig leerkracht. Je leert ook meteen de campus, medestudenten en lectoren goed kennen. 

Verder op het programma: een stevige pedagogische en didactische basis. Je maakt kennis met de leergebieden van het lager onderwijs, de leerdoelen en je ontdekt hoe je kleuters motiveert en stimuleert in hun leerproces.

De leerinhoud verwerf je via zelfstudiepakketten en gezamenlijke leermomenten op de campus. Je frist je basiskennis op voor de vakken Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek. Die inhoud leer je daarna ook toepassen in de klas, bijvoorbeeld: welke materialen gebruik ik, welke instructies geef ik, welke vragen stel ik ... Omdat kinderen zichzelf graag expressief uiten, ga je ook muzisch leren. Experimenteer erop los met zang, beeld, multimedia, drama, etc. Je ontdekt ook de verschillen tussen kinderen tijdens de vakken diversiteit en onderwijs, en iedereen leert.

Alles wat je leert, pas je meteen toe. Tijdens het werkplekleren trek je regelmatig naar de kleuterschool, maar liefst één dag per week. Daarbovenop draai je per semester nog een fulltime week mee op diezelfde school. Ideaal om te ontdekken of het lerarenberoep iets voor jou is. Zowel de mentoren op je stageschool als een coach uit de opleiding begeleiden je tijdens dit hele traject. Je staat er dus nooit alleen voor.

In januari en juni heb je examens, maar dat is zeker niet je enige beoordeling. Je wordt ook permanent geëvalueerd op opdrachten waar je tijdens het semester tussentijdse feedback op krijgt. 

Tijdens het tweede jaar verdiep je jezelf in de didactiek en het klasmanagement. Je krijgt meer inzicht in hoe je samen met collega’s kan zorgen voor een optimaal schoolbeleid en schoolklimaat. Je verdiept je in verschillende onderwijsvisies en -systemen om jouw rol als leraar binnen onze samenleving beter te leren kennen.  

Je zet ook het werkplekleren verder: opnieuw breng je één dag per week door als vast teamlid op een school, en per semester aanvullend nog een volledige week. Daarnaast krijg je de unieke kans om je blik op de wereld te verruimen. Je bekijkt onderwijs vanuit een internationaal perspectief tijdens een uitwisselingsweek in Nederland en een inleefproject in het buitenland of op de campus. 

In het vak leerlingen coachen leer je kinderen feedback geven en nieuwe inzichten aanreiken. Lesgeven is tenslotte meer dan instructies geven en inoefenen. Met de juiste principes en vaardigheden inspireer je binnenkort leerlingen en laat je hen groeien tot hun volle potentieel. 

Verder ga je aan de slag met de lesinhoud Frans in het lager onderwijs en hoe je die aanleert bij kinderen. Gelukkig moet je geen talenknobbel hebben, want we verwachten voor Frans hetzelfde niveau als de eindtermen van het basisonderwijs.

Natuurlijk is inclusie ook niet weg te denken in de lerarenopleiding. In het vak zorg voor diversiteit leer je hoe je alle kinderen maximale kansen geeft en via de juiste aanpak kan betrekken in de klas.

Tot slot zorg je zelf ook deels voor de invulling van je opleiding. Zo leg je je eigen accenten afgestemd op jouw interesses. Kies je bijvoorbeeld voor het keuzevak outdoor, urban of design thinking eduaction? Jij beslist.  

Tijdens je laatste opleidingsjaar staat het werkplekleren centraal. Het neemt de helft van je programma in beslag. Je brengt dus heel wat tijd door op een school en krijgt daardoor de kans om je maximaal te ontplooien als leerkracht lager onderwijs.  

Ook in je laatste jaar kan je opleidingsonderdelen zelf invullen op basis van jouw interesses. Kies bijvoorbeeld al enkele vakken uit de vervolgopleiding Niet-confessionele Zedenleer of Islamitische Godsdienst. Zo heb je later een heleboel vrijstellingen op zak als je wil verder studeren. Of ga op internationaal avontuur en breng een semester door in het buitenland. Blijf je liever hier? Dan zijn er verschillende interessante specialisatievakken zoals filosoferen met kinderen, cultuureducatie op school of mindful voor de klas. Boeiende keuzevakken dus die van jou geen doorsnee leerkracht maken. Integendeel, je studeert af met een uniek profiel dat enorm gegeerd is in het werkveld. 

Tot slot werk je een bachelorproef uit waarbij de theorie en praktijk hand in hand gaan met elkaar. Net als in de hele opleiding.

Programma

De lerarenopleiding vergt veel van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je de opleiding ook over vier jaar spreiden. Als je het vierjarig traject combineert met een intensief programma Learn to Study, verhoog je aanzienlijk je slaagkansen.

Programma Academiejaar 2024-25

  • 1. 4-jarig dagtraject : 36 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Het ABC van leren 1 3
    Iedereen leert 1 3
    Keuzemodule 2 3
    Leraar in interactie 1 3
    Ondersteunende vaardigheden 2 3
    Partners in onderwijs 2 3
    Uit de startblokken 1-2 6
    Vakdidactiek muzische vorming 1 3
    Vakdidactiek Nederlands 2 3
    Vakdidactiek wetenschap en techniek 1 3
    Vakdidactiek wiskunde 2 3
  • 2. 4-jarig dagtraject : 42 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Diversiteit en onderwijs 2 3
    Ervaringsgericht leren 1 3
    Kies je accent III+IV 3
    Leerlingen coachen 3 3
    Onderwijs en samenleving 1 3
    Schoolbeleid 4 3
    Vakdidactiek Frans 3 3
    Vakdidactiek lichamelijke opvoeding 3 3
    Vakdidactiek mens en maatschappij 3 3
    Werkplekleren 1-2 15
  • 3. 4-jarig dagtraject : 51 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Internationaal inleefproject 3
    Leraar in interactie 3 3
    Onderwijsvisies in beeld 3 3
    Onderzoeken 4 3
    Professioneel ontwikkelen 3-4 3
    Werkplekleren 3-4 21
    Zorg voor diversiteit 4 6
    • 3de bachelor : Niet-confessionele zedenleer
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Vrijzinnig humanisme 5 3
      Ethiek en wereldburgerschap 6 3
      Morele opvoeding 6 3
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 5
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Internationale uitwisseling 5 9
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 6
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Internationale uitwisseling 6 9
    • 3de Bachelor: Islamitische godsdienst
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Geloofsleer en het leven van de profeet 5 3
      Inleiding tot de koranwetenschappen en aanbiddingen 6 3
      Godsdienst, cultuur en zedelijkheid 6 3
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Breed bewegen 5 3
      • Professionele uitdieping 5
        Uitleg: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen.
        OPLEIDINGSONDERDELEN SP
        Leren met kleuters B 3
        Orthopedagogiek - afstands/blended 1 4
        Disability studies en sociale inclusie 3 3
        Cultuureducatie op school 5 3
        Filosoferen met kinderen 5 3
        GOK op de emancipatorische, democratische school! 3
        Mindful voor de klas 3
        • Professionele uitdieping 6
          Uitleg: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
          OPLEIDINGSONDERDELEN SP
          Vakdidactiek taal A 3
          Orthopedagogiek 2 4
          Psychologie 2 3
          Gedragsverandering 3
          AP Studium Generale NL 3
          Interprofessioneel samenwerken in inclusief onderwijs 3
          Mindful voor de klas 3
          Zorg dragen in team 3
          Actief burgerschap in de diverse samenleving 3
          Expeditie Zweden 3
  • 4. 4-jarig dagtraject : 51 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Bachelorproef 5-6 6
    Breed leren 5 6
    Iedereen inclusief 6 3
    Professioneel ontwikkelen 5-6 3
    Wegwijs in de samenleving 6 3
    Werkplekleren 5-6 30

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Learn to Study is een workshopreeks onder begeleiding van ervaren studiebegeleiders en lectoren die je studievaardigheden helemaal scherpstellen. Doordat je je slechts voor een deel van de vakken inschrijft, heb je extra tijd. Deze tijd gebruik je om de workshopreeks van Learn to Study te volgen, samen met andere studenten die zich hebben ingeschreven voor dit studietraject. 

In de workshopreeks leer je onder ander hoe de lessen en cursussen zijn opgebouwd, en maak je kennis met de digitale schoolomgeving. Ook spijker je je taalvaardigheden bij en leer je efficiënt studeren, structureren, schematiseren en samenvatten.

Contacteer de trajectbegeleider voor meer info.

Meteen aan de slag

Leerkracht lager onderwijs is en blijft een knelpuntberoep. Na je studies vind je zo goed als zeker onmiddellijk werk.

Als je graag wil verder studeren, zijn er heel wat mogelijkheden. Het postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld, of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? In slechts een jaar tijd behaal je een extra diploma Secundair Onderwijs of Kleuteronderwijs.

Heb je academische ambities? Volg dan een schakelprogramma naar een master Opleidings- en onderwijswetenschappen of Pedagogische wetenschappen (BrusselGent of Leuven). Van onze afgestudeerden stroomt 15 tot 40% door naar een universitaire opleiding, waarvan de meesten ook effectief een diploma behalen.

Trek eropuit

Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee beleef je niet enkel een unieke ervaring, maar investeer je ook in je persoonlijke ontwikkeling als toekomstige leerkracht. Er zijn twee opties.

  • Loop drie maanden stage in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Bali of Suriname.
  • Trek er vijf maanden op uit voor een Erasmusuitwisseling aan een van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland ...

In het tweede jaar werk je aan je internationale en interculturele competenties in het opleidingsonderdeel internationaal inleefproject. Je bereidt in kleine teams, samengesteld uit studenten Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs, een onderzoeksvraag uit het werkveld voor en voert die uit in scholen en lerarenopleidingen in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal.

Lukt het voor jou niet om een volledige week naar het buitenland te trekken? Dan kan je een aangepast internationaal inleefproject@home volgen waarbij je dezelfde competenties leert. Aan jou de vrije keuze dus.

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook bij ons, in hartje Antwerpen. 

  • In je tweede jaar neem je deel aan de international week die we organiseren met Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door buitenlandse gastdocenten over thema’s van de accenttrajecten binnen de opleidingen.
  • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
  • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en studenten uit de lerarenopleidingen? Wil je graag maatschappelijke vraagstukken en stedelijke samenlevingsproblemen aanpakken? Werk dan mee in een multidisciplinair team aan innovatieve, creatieve oplossingen en geef zo mee een antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen die elke grootstad ervaart. Community Engaged Learning is een programma van 30 studiepunten, volledig in het Engels. Dit programma biedt een ideale oplossing voor studenten die graag een internationale ervaring willen opdoen, zonder effectief naar het buitenland te gaan.
Voor wie geldt dit?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de bachelor Kleuteronderwijs, Lager of Secundair Onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken.

Opgelet: heb je al een bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding is vrijgesteld van deelname. 

Nog meer info vind je hier

De starttoets peilt in eerste instantie naar competenties Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is. Aankomende studenten Lager Onderwijs leggen ook een starttoets af voor de onderdelen Frans en wiskunde. 

Je legt dus een toets af voor deze onderdelen:

  • Educatieve bachelor Kleuteronderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Secundair Onderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Lager Onderwijs: Nederlands, Frans en wiskunde

De starttoets is verplicht. Met een bewijs van deelname aan de starttoets kan je je sowieso inschrijven voor een lerarenopleiding, of je nu geslaagd bent of niet. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) moet je dat bewijs van deelname voorleggen.

Haal je het streefcijfer niet, dan kan je je nog steeds inschrijven voor je lerarenopleiding. Je volgt dan wel voor of tijdens je opleiding een verplicht online remediëringstraject voor het onderdeel waarvoor je niet slaagde. De resultaten worden enkel gedeeld met de hogeschool waar je uiteindelijk inschrijft. We voorzien vanuit AP ook ondersteunend materiaal, of hulp op maat aan om jou hierbij te begeleiden. Zo werken samen met jou eventuele tekorten tijdig weg. 

  • Het onderdeel Nederlands leg je af tijdens een afnamemoment aan een hogeschool naar keuze.
  • De onderdelen Frans en wiskunde (enkel voor Lager Onderwijs) leg je thuis online af.
  • De starttoets is kosteloos en inschrijven voor een afnamemoment voor het onderdeel Nederlands kan tot 12 uur vóór het tijdslot via de website van de Vlaamse Hogescholenraad.

Naast de instaptoets voorzien we vanuit de opleiding een (niet-bindende) screening aan de start van je academiejaar. De beide zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

Meer info en proefversie van de starttoets

FAQ over deze opleiding

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan lesgeven in het kleuteronderwijs en de eerste graad van het lager onderwijs, ook in het buitengewoon onderwijs en dat in alle onderwijsnetten:

    • onderwijs van steden en gemeenten

    • gemeenschapsonderwijs (GO!)  

    • katholiek onderwijs  

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor.

    Deze starttoets is:

    • Gratis. De toets gebeurt op een van de verschillende locaties doorheen Vlaanderen. De keuze is helemaal aan jou. De starttoets is kosteloos en inschrijven kan tot twee weken voor het afnamemoment. 
    • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
    • Bindend. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) leg je dat bewijs van deelname voor. Als je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Deze remediëring bestaat minstens uit een online traject, dat je zowel voor de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

    De starttoets is er om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Het is een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Lessen worden ingepland van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur

    • Uitzonderlijk start een lesdag om 8 uur of loopt die uit tot 18 uur.

    • Gelukkig heb je nooit les van 8 uur tot 18 uur, want in het vast uurrooster heb je maximaal vier tot zes uur les per dag.  

  • Hoe worden de examens georganiseerd?

    Onze opleiding werkt met een semestersysteem. Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus). De evaluatieperiode bestaat uit een mix van examens en (project)opdrachten. Aan die opdrachten werk je doorheen het jaar zodat niet alles samenvalt in één periode.

  • Kan ik zelf kiezen in welke school ik stage loop?

    • In het eerste en tweede jaar krijg je vanuit de opleiding een school toegewezen voor het werkplekleren, rekening houdend met de bereikbaarheid voor jou. We werken nauw samen met scholen die vertrouwd zijn met onze manier van werken en waar ook altijd medestudenten aan de slag zijn.  
    • In het derde jaar kan je zelf solliciteren naar een plaats bij een van onze partnerscholen.