U bent hier

Nieuws

EIPTE – of voluit ‘Entrepreneurship in Initial Primary Teacher Education’ – is een gloednieuw strategic partnership tussen de lerarenopleidingen Kleuter- en Lager Onderwijs van AP Hogeschool en zeven andere hoger onderwijsinstellingen uit zes Europese landen. EIPTE is een innoverend Erasmus+-project dat tot doel heeft om via verschillende tools en methodieken ondernemingszin of entrepreneurship education in te bedden in curricula van de Europese lerarenopleidingen basisonderwijs. Het programma loopt van september 2017 tot augustus 2020.
Op woensdagvoormiddag 4 oktober heeft een team van studenten en lectoren uit de flexopleidingen  Kleuter- en Lager Onderwijs van AP Hogeschool alle negen klassen in de Antwerpse stedelijke basisschool Elisabeth overgenomen. Het initiatief kadert in Dag van de Leraar en AP Hogeschool zet de leerkrachten van de basisschool op deze manier graag in de bloemetjes.
Het departement Onderwijs en Training van AP Hogeschool host van 28 tot 30 september een internationale delegatie van het European Teacher Education Network (ETEN). ETEN is een netwerk van in hoofdzaak Europese en een aantal Noord-Amerikaanse lerarenopleidingen gericht op samenwerking, netwerken en mobiliteit tussen hogescholen en universiteiten.
“Na tien jaar werken in de privésector wou ik mijn droom om les te geven najagen. Met een gezin en een halftijdse baan, kon ik via het flextraject Lager Onderwijs bij AP Hogeschool mijn onderwijsdroom in vervulling doen gaan”, legt oud-studente Anke Van Rooten uit. De flextrajecten voor Kleuter- en Lager Onderwijs zijn, zoals de naam impliceert, flexibele opleidingen op maat voor zij-instromers.
“Er stond een vacature muzikale opvoeding open in het Sint-Norbertuscollege in Duffel waar ik reeds werkte. Omdat ik enkel Frans en wiskunde kon geven, bood het verkorte traject bij AP Hogeschool de ideale oplossing om MO als extra onderwijsbevoegdheid te bemachtigen.” verklaart Silke Liekens enthousiast. Het verkort traject secundair onderwijs duurt in principe één academiejaar maar kan ook gespreid opgenomen worden.
Een Engelstalig zomerkamp in China bood aan 10 studenten* lerarenopleiding van het departement Onderwijs en Training de opportuniteit om les te geven aan kinderen tussen 5 en 15 jaar in Huai An. Onder meer Sheila Schlott, Sanne Rooyackers en Lies Geboers vlogen in juli naar de andere kant van de wereld om zich op deze onvergetelijke internationale ervaring te werpen.
Op vrijdag 6 juni vormde onze campus Spoor Noord het toneel voor de allereerste AP Fashion Forward - the H&M recycle project.
Sinds dit academiejaar kunnen studenten van de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs aan de slag met een nieuw keuzevak: islamitische godsdienst. We gingen eens praten met enkele studenten en de lector over deze eerste maanden, en ook algemeen directeur Pascale De Groote en Ahmed Azzouz, adviseur-inspecteur Islam, leggen de meerwaarde van deze opleiding uit.
Op natuurklassen onder begeleiding van een groep studenten lerarenopleiding Lager Onderwijs van AP Hogeschool? Dat wordt gegarandeerd een ervaring om nooit te vergeten!
Deze week was een team van internationale lectoren – waaronder 5 AP-collega’s – te gast bij ESTEC, het European Space Research and Technology Centre in het Nederlandse Noordwijk. Dat in de context van het door AP gecoördineerde Erasmus+ project SPACE (Strategic Partnership: Agents of Change in Education).Gastheer was Bernard Foing (vooraan op de groepsfoto). Die bekleedt een topfunctie bij het European Space Agency (ESA) en was wetenschappelijk projectleider van SMART-1, de eerste Europese ruimtesonde die door ESA naar de Maan is gezonden.  

Pagina's