Overslaan en naar de inhoud gaan

Navorming - Digitale media in de logiessector

In het najaar van 2017 organiseert de opleiding Hotelmanagement van de AP Hogeschool vier studienamiddagen omtrent het gebruik van digitale media bij particuliere hotels, bed&breakfasts, vakantiewoningen, hostels, enz

Programma
  • Donderdag 26 oktober 2017
    13u30 – 17u00: Christian Holthof & Sophie van Tilburg – Onderzoekers, AP Hogeschool

    Sociale media en OTA’s: meten en weten
    In 2017 gaven Christian en Sophie een boek uit: ‘Sociale media en OTA’s in de hotelsector’. Dit boek kwam tot stand dankzij een vierjarig onderzoeksproject aan de opleiding Hotelmanagement van de AP Hogeschool. Zij zullen een toelichting geven bij het onderzoek omtrent sociale media en OTA’s in de hotelsector en zullen dit verder doortrekken naar de hele logiessector. Zij zullen onder meer enkele tips geven over monitoring van verschillende digitale media. Daarnaast werd in hun onderzoek het onlinegegeven gekoppeld aan succesfactoren van een logiesvorm, zoals de kameromzet of de kamerbezettingsgraad. Op die manier werd een benchmarkingstudie en een impactstudie uitgevoerd. Deze zullen zij op een interactieve manier toepassen.

 

  • Donderdag 9 november 2017
    13u30 – 17u00: Sofie Verhalle – Social Media & Digital Strategist

    Sociale media: meer dan enkel reviews
    Sociale media zijn binnen de toeristische sector een potentieel krachtig instrument om meer boekingen te behalen. Hoe kun je die media nu optimaal en efficiënt naar je hand zetten? In deze interactieve sessie zullen we het sociale medialandschap schetsen, zullen we de beste strategieën bekijken en zullen we dieper in de tools, tips en tricks duiken. Deelnemers aan deze sessie krijgen extra bagage mee om hun sociale mediabeleid verder te professionaliseren.

 

  • Donderdag 23 november 2017
    13u30 – 15u00: Thomas Landen – Director of Global Field Marketing, Revinate

    Winnende gastencommunicatiestrategieën voor meer hotelomzet
    Gasten die direct bij het hotel boeken leiden tot gemiddeld 9% meer omzet voor het hotel dan gasten die via een tussenpersoon boeken. Maar hoe krijg je meer gasten die direct boeken? De meeste logies maken nog geen optimaal gebruik van hun beschikbare gastendata voor marketingdoeleinden. Tijdens deze presentatie bespreken we strategieën die logies kunnen gebruiken om te zorgen dat gasten direct bij de accommodatieverschaffer boeken. Verder kijken we naar voorbeelden van logies die uitblinken in het creëren van klantenrelaties die resulteren in terugkerende gasten.

    15u30 – 17u00: Bart Van Bakel – Area Manager Belgium, Luxembourg & South Netherlands, Expedia

    Trends in online travel
    Als ‘s werelds grootste reisbedrijf bezit Expedia een schat aan data over het boekingsgedrag van reizigers, en hebben wij externe studies laten uitvoeren naar de keuzes die reizigers maken wanneer zij een reis boeken.  Hoe kiezen zij een bestemming? En hoe vinden zij de ideale accommodatie? Wat beïnvloedt hun keuze over hoe, waar en via welke middelen zij hun reis boeken? In deze sessie zullen we ingaan op “internationale travel trends” en boekingspatronen in de globale reisindustrie, en laten zien hoe je als logiespartner gebruik kunt maken van data om jouw concurrentiepositie te verbeteren.

 

  • Donderdag 7 december 2017
    13u30 – 15u00: Sophie van Tilburg – Onderzoeker, AP Hogeschool

    How to TripAdvisor?
    Tijdens deze sessie wordt TripAdvisor, die zich de grootste reiswebsite ter wereld noemt met 500 miljoen beoordelingen en meningen, onder de loep genomen. Hoe werken verschillende onderdelen van de website? Wat biedt TripAdvisor allemaal aan? Hoe gebruik je de verschillende features? Tijdens deze sessie wordt de werking van TripAdvisor uitgelegd en worden praktische tips gegeven om je professionele aanwezigheid op het onlineplatform te optimaliseren.

    15u30 – 17u00: Thierry Collard – Business Development Manager Benelux, UK & Nordic Countries, OTA Insight

    The fast evolving online distribution landscape 
    De onlinewereld wordt alsmaar complexer. We spreken van ‘multi-channels across multi-devices’. Het is belangrijker dan ooit om al deze verschillende kanalen te monitoren. Leer tijdens deze sessie meer over verschillen tussen OTA’s en metasearch-websites en hoe technologie kan helpen strategieën te ontwikkelen om in te spelen op markt- en prijstendensen. Op die manier kan je opportuniteiten maximaliseren via de verschillende kanalen.
PRAKTISCH

Locatie

Campus Meistraat, AP Hogeschool

Meistraat 5, 2000 Antwerpen

Kostprijs

Kostprijs voor de vier studiedagen: € 195 (inclusief BTW). Early-bird ticket: € 175 (inclusief BTW, inschrijven voor 20 september)

Bij elke studienamiddag is er telkens een koffiepauze voorzien. In de prijs is ook het boek ‘Sociale media en OTA’s in de hotelsector’ inbegrepen.