U bent hier

Koninklijk Conservatorium Antwerpen

Nieuwe klavecimbelklas

Vanaf september 2016 start een nieuwe klavecimbelklas op in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Na Kenneth Gilbert, Jos van Immerseel en Ewald Demeyere zal Korneel Bernolet (zelf ook afgestudeerd bij Ewald Demeyere) deze klas leiden. Onze 'Antwerpse school' geniet een internationale reputatie omwille van de bijzondere instrumentencollectie met als pronkstuk het Dulcken-klavecimbel uit 1747 (lees meer onderaan deze pagina). Momenteel staat dit instrument in het Museum Vleeshuis waar sommige van de instrumentlessen doorgaan. Het Koninklijk Conservatorium Antwerpen is een van de weinige scholen met een authentiek instrument in zijn collectie.

Studenten klavecimbel studeren ook op de andere instrumenten van het conservatorium, alsook op instrumenten uit de collectie van Korneel. Reizen naar andere instrumenten staan ook op het programma van de studenten klavecimbel. De grootste uitdaging is om historische informatie, technieken en ervaring (zoals spelen op een historisch instrument) te vertalen naar een hedendaagse concertpraktijk, zowel als solist, kamermuzikant of als continuospeler. De focus in deze opleiding ligt dan ook op ontspannen techniek, rijke klank en natuurlijke voordracht van het repertoire.

Zowel studenten met vooropleiding klavecimbel als piano als orgel zijn welkom.

Over Korneel Bernolet

Korneel Bernolet, door de Belgische Muziekpers uitgeroepen tot 'Jonge Muzikant van het Jaar' 2014, is dirigent van Apotheosis, een collectief dat zowel kamermuziek als symfonisch repertoire van de achttiende tot de twintigste eeuw uitvoert op historische instrumenten. Daarnaast is hij assistent-dirigent van Jos van Immerseel bij Anima Eterna Brugge en van Christophe Rousset bij Les Talens Lyriques, waar hij ook klavecinist en chef-de-chant bij operaproducties is.

Als klavierspeler is hij leerling van Paul Clement, Ewald Demeyere (Masterdiploma met de grootste onderscheiding op het originele Dulcken-klavecimbel uit 1747 in Antwerpen), Gustav Leonhardt en Christophe Rousset. Sinds zijn debuut op 19-jarige leeftijd bij La Petite Bande van Sigiswald Kuijken, is hij een veelgevraagd musicus bij onder meer Scherzi Musicali, B’Rock, BachPlus, Il Gardellino, Transports Publics, Mannheimer Hofkapelle… Als dirigent behaalde hij een tweede Masterdiploma in Antwerpen en volgde hij masterclasses bij Daan Admiraal en Georg Grün. Naast zijn vaste betrekkingen bij Anima Eterna Brugge en Les Talens Lyriques werkte hij als assistent bij producties van B’Rock, cantoLX, koor van de Opéra National de Lorraine (Nancy), Vocalconsort Berlin en de operaproductie ‘Artaserse’ van conservatorium Antwerpen.

Concerten brachten hem op podia en festivals in gans Europa, Macedonië, Mexico en Zuid-Korea. Zijn solo-CD-opnames met werk van Balbastre en Rameau worden internationaal geroemd. Naast zijn bijberoep als opname-ingenieur, doceert hij klavecimbel, basso continuo, praktische harmonie, barokcoaching en onderzoek aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, de International Opera Academy Gent en de academie van Aalst. Tenslotte werkt hij aan een doctoraat in de Kunsten rond klavierarpeggio in de 18e eeuw.

Meer info op www.korneel.bernolet.com en www.apotheosis.be


 

Over de Klavecimbel van Joannes Daniël Dulcken uit 1747

Joannes Daniël Dulcken (1706-1757) was de belangrijkste 18de-eeuwse klavecimbelbouwer in Antwerpen. Hij zette er de rijke traditie van de familie Ruckers-Couchet succesvol verder. Wereldwijd zijn er vijf eenmanualige en vijf tweemanualige klavecimbels van zijn hand overgeleverd. Slechts een paar zijn er bespeelbaar.
Het instrument in het Museum Vleeshuis I Klank van de Stad werd in 1923 aangekocht door Jean-Auguste Stellfeld (1881-1952). Stellfeld was een gepassioneerd muziekliefhebber en verzamelaar van oude muziekinstrumenten en moedigde ook het bespelen van die instrumenten aan. In 1941 kocht het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen het Dulcken-klavecimbel aan. Sinds 1967 wordt het permanent getoond in Museum Vleeshuis I Klank van de Stad. Daar speelde het een belangrijke rol in de herontdekking van de historische uitvoeringspraktijk: klavecinisten als Jos van Immerseel, Gustav Leonhardt en Kenneth Gilbert speelden op het klavecimbel. Het instrument heeft een krachtige en opvallend warme en rijke klank. Dat komt wellicht door de bijzondere, dubbelwandige constructie van het instrument. Een van de leerlingen van Dulcken was Joannes Petrus Bull. Ook van hem bevindt zich een instrument in het Museum Vleeshuis.

Inschrijven?

Neem contact op met de docent voor een afspraak via korneel.bernolet@ap.be
Neem contact op met het studentensecretariaat voor algemene informatie over de opleiding via conservatorium@ap.be