U bent hier

Muziek

Korneel Bernolet

<< Overzicht docenten

Dirigent-klavecinist Korneel Bernolet, in België uitgeroepen tot "Jonge muzikant van het jaar 2014", wordt door de internationale pers omschreven als "een ongelofelijk getalenteerde uitvoerder", "met een feilloze beheersing van het klavier", "een virtuoos musicus pur sang" en "één van Europa's top-klavecimbelspecialisten". Zijn muzikaliteit wordt gekenmerkt door het samengaan van een verfijnde en expressieve techniek (zowel aan het klavecimbel als bij het dirigeren) met de continue zoektocht naar een ideale balans tussen historische informatie en hedendaagse concertpraktijk.

Hij werkt als klavecinist, chef-de-chant en assistent-dirigent bij de internationale operaproducties van Les Talens Lyriques (Christophe Rousset) and is uitgenodigd als assistent-dirigent voor de complete Beethoven-symfonieën van Anima Eterna (Jos van Immerseel) in Mexico. Hij debuteerde op 19-jarige leeftijd bij La Petite Bande (Sigiswald Kuijken) en speelt sindsdien regelmatig bij onder meer Scherzi Musicali (Nicolas Achten), BachPlus (Bart Naessens), cantoLX (Frank Agsteribbe), Transports Publics (Thomas Baeté), Mannheimer Hofkapelle (Florian Heyerick)... Daarnaast leidt hij als dirigent en artistiek leider zijn eigen ensemble Apotheosis op historische instrumenten doorheen het kamer- en symfonische repertoire.

Hij maakte talloze radio-, TV- en CD-opnames met de meest vooraanstaande oude-muziek-ensembles in België en daarbuiten, voor onder meer de labels Accent, Ricercar, Musique en Wallonie, Alpha, Et'cetera, Deutsche Harmonia Mundi, Musica Ficta... Zijn debuut-solo-CD met klavecimbelwerk van Claude Balbastre (Aliud, 2013) werd lovend onthaald in de internationale pers en werd door radio Klara genomineerd als één van de drie beste Vlaamse CD-producties van 2013. Zijn opname met Apotheosis van Rameau's "Pièces de clavecin en concerts" komt begin 2016 uit bij Et'cetera

Korneel studeerde klavierinstrumenten bij o.m. Paul Clement, Ewald Demeyere (Masterdiploma met de grootste onderscheiding op het originele Dulcken-klavecimbel uit 1747), Jesper Bøje Christensen, Gustav Leonhardt en met name Christophe Rousset, en houdt een tweede Masterdiploma directie na studies bij Geert Hendrix, Luc Anthonis, Daan Admiraal en Georg Grün. Korneel treedt op als solist en continuïst, en steeds vaker als dirigent, in de Benelux, gans West-Europa, Macedonië, Mexico en Zuid-Korea.

Hij geeft les als hoofdvakdocent klavecimbel, basso continuo, praktische harmonie, barokcoaching en onderzoek aan de Internation Opera Academy Ghent (de vroegere Operastudio), het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de academie van Aalst. Naast zijn activiteiten als uitvoerend musicus, is Korneel freelance opname-ingenieur en opname-editor voor CD-labels zoals Et'cetera en Ramée.

Korneel werd ondersteund door o.m. vzw SWUK-Vlaanderen, Belfius-bank en vzw ARTos. Zijn instrumentencollectie omvat topinstrumenten Augusto Bonza (Boston Hemsch 1736 klavecimbel), Alan Gotto (London Courtauld anon. c.1680 klavecimbel) en Walter Maene (Antwerpen Couchet 1650 muselaer).

 

 

Opleidingsonderdelen: 
Klavecimbel