Lokale overheden zijn volop in beweging. Teams worden geherorganiseerd, werkprocessen vernieuwd, nieuwe beleidsdoelstellingen uitgeschreven… Daarnaast deed corona ons springen naar afstandswerken en werd in onzekere tijden erg veel flexibiliteit gevraagd.
Bij veel medewerkers zorgt verandering waar ze zelf geen vat op hebben voor ongerustheid en weerstand. Teamleden hebben ook een verschillend verandertempo, wat kan leiden tot spanningen.
Tijdens deze opleiding krijg je inzicht in de redenen voor weerstand en oefen je vooral op het communicatieve aspect van veranderingsprocessen. Hoe kondig je een verandering aan? Hoe betrek je je mensen toch binnen de grenzen van wat “opgelegd” is? Hoe maak je weerstanden bespreekbaar? Hoe ga je om met een sfeer van “klagen in de wandelgangen”?
Tijdens deze opleiding leer je weerstand interpreteren en aanpakken via constructieve dialoog. Je gaat aan de slag met eigen cases en wisselt ervaringen uit.
De opleiding is zeer interactief opgebouwd. We werken zo veel mogelijk vanuit de cases van de deelnemers, en passen het kader hierop toe. Er is ook ruimte voor ervaringsuitwisseling en “peer coaching” (deelnemers coachen elkaar).
We oefenen op specifieke vaardigheden, zoals:
Via intervisie bespreken we verschillende deelnemerscases, en passen het geleerde hierop toe.
Deelnemers maken een actieplan voor hun eigen case.
Leidinggevenden die hun medewerkers moeten begeleiden in een veranderingsproces.
Na deze opleiding ken je:
Na deze opleiding kun je:
14 november 2022
van 09.00uur tot 16.00uur
28 november 2022
van 09.00uur tot 16.00uur
Liesbeth Wuyts, aPonto
€ 380,00