U bent hier

Hoe rekening houden met de eindgebruiker in je onderzoeksproject?

Korte inhoud

Innovatieonderzoek kan je op vele manieren uitvoeren. Kennisontwikkeling staat hierbij voor de onderzoeker evenwel altijd centraal. Maar vaak dient onderzoek ook vraag en impact gedreven te zijn. Hoe zorg je ervoor dat aan het eind van zo'n project praktijkgebruikers enthousiast aan de slag gaan met je onderzoeksresultaten?

Aan de hand van een hands-on workshop toont innovatiecoach en onderzoeker Roel De Rijck van Antwerp Management School hoe je 'Service Design' als methodiek kunt hanteren om gebruikersgerichte impact te realiseren vanuit eigen onderzoek.

Bij het inzetten van Service Design bouw je als onderzoeker iteratief kennis op door 'Learning by doing' en cocreatie centraal te plaatsen. De workshop wordt zo opgebouwd dat je als deelnemer zelf ervaart wat dit voor onderzoek kan betekenen.

Aan de hand van de voorbeeldcase “Gastgerichtheid in de zorg” (AP Hogeschool 2014-2018) doorlopen we een ontwerpsprint waarin we gebruik maken van 4 service design tools om van gebruikersinzicht tot conceptontwerpen te komen voor verbeterde zorgondersteunende en niet-medische dienstverlening in ziekenhuizen.  

  • We starten de workshop met een stakeholderanalyse waarin we afbakenen op wie we onze dienstverlening moeten richten.
  • Daarna achterhalen we via een persona oefening welke gebruikersnoden en behoeften er echt spelen bij onze gebruikers.
  • Eens noden en behoeften duidelijk zijn, krijgen we via een customer journey mapping inzicht in de huidige beleving van onze gebruikers en maken we keuzes om maximum impact te bereiken.
  • We eindigen met experience prototyping waarbij we snel tot conceptscenario's komen die we stap per stap uitdiepen tot realistische conceptontwerpen met impact op de totaalervaring van gebruikers.

Bio Roel De Rijck

Als innovatie coach binnen het expertise center Business Design & Innovatie van Antwerp Management School ondersteunt Roel De Rijck zowel externe organisaties en ondernemers als studenten en medewerkers van Antwerp Management School in het opzetten en uitvoeren van onderzoek en innovatieprojecten. Hierbij kan hij als master in de productontwikkeling putten uit een divers scala aan projectervaringen waarbij hij als ontwerper, onderzoeker of coach betrokken was, gaande van commerciële technische ontwikkelingen via IWT funding tot het opzetten van nieuwe publieke dienstverlening. Als AMS onderzoeker is hij ook betrokken in het opzetten en uitvoeren van actionable research projecten binnen H2020, ESF, VLAIO en Tetra calls.