Gert studeerde in 2000 af als Licentiaat pedagogische wetenschappen aan de KULeuven. Tot 2006 was Gert verbonden aan het ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs. Daarna werkte hij als mandaatsassistent aan het Instituut voor Opleidings- en OnderwijsWetenschappen van de UAntwerpen. In 2011 verdedigde hij zijn proefschrift met als titel ‘Patterns in Student Learning, exploring a person-oriented and a longitudinal research-perspective’. Als onderzoeker was hij voor de UAntwerpen betrokken bij de projecten ‘Effecten van Leertrajectbegeleiding in de lerarenopleiding’ (i.s.m. KdG) en ‘Leren boven de Maat’ (IWT postdoc i.s.m. Domo de Refontiro). In 2012 startte hij als praktijkassistent aan de lerarenopleiding van de VUB, zij het met een beperkte aanstelling. Vanaf maart 2015 is Gert werkzaam als onderzoeker aan de AP-hogeschool.
Onderzoeksmatig is hij vooral geboeid door de complexiteit van het leerproces bij studenten en leerlingen. Hij is geïntrigeerd door de vraag hoe leren en motivatie veranderen doorheen de tijd en vooral door de vraag hoe docenten/lectoren en de leeromgeving daarop kunnen inspelen. - English
Increase the quality of the Lemo instrument and investigate how to design learning coaching activities based on Lemo.
This project investigates the functioning of Teacher Design Teams and the impact of the learning environments developed by these teams on students' perceptions and learning outcomes.
Investigation of workplace learning initiatives and their added value in primary education teacher training.
In dit ontwerpgericht onderzoek werden Teacher Design Teams geïmplementeerd in lagere scholen met als doel om leraren te professionaliseren in STEM en om STEM-integratie in het lager onderwijs te bevorderen.
De ontwikkeling van een schaal ‘Motivatie voor duaal leren’ en de integratie ervan in de leidraad volgens het ICE-model (Intake – Casussen – Exploratie) van het GO! onderwijs.
This project aims to encourage and support (young) adults to further tackle their professional development in the field of soft skills. The project develops a questionnaire on the basis of which they can evaluate their soft skills. A feedback tool will guide them in the further development of these skills.
Design study of innovations developed by Teacher Design Teams that aim to promote self-directed learning of first year students.
LAP!: evidence-informed development of a Learning Analytics dashboard
The development and operationalisation of an admission test for graduate courses in Flanders.
Kansen voor duaal leren
Gert Vanthournout
learning patterns
motivation
first year students higher education
quantitative research methods