Skip to main content

Persbericht: Studenten AP Hogeschool pakken uit met hoogstaande campagnes voor Warmste Week

Light up voor de Warmste week

Elk jaar opnieuw zet de Warmste Week Vlaanderen aan tot actie met creatieve en ludieke initiatieven voor goede doelen. De opleiding Grafische en Digitale Media van de AP Hogeschool zag een sublieme kans om het projectvak van hun laatstejaarsstudenten te koppelen aan een hoger doel. Deze digitale newbies bedenken in groep een succesvolle campagne van A tot Z in samenwerking met een van de geselecteerde vzw’s. Het ingezamelde geld gaat integraal naar het gekozen doel.

Voor de vierde keer op rij werden de studenten slechts anderhalve maand voor aanvang van het project gebriefd. Ze moesten een goed doel selecteren, een concept creëren met naam en logo, evenementen organiseren en een digitale campagne opstarten. Want, midden november moest hun project in de startblokken staan en begon de klok te tikken.

De campagne moet het publiek niet alleen informeren over het goede doel in kwestie maar bovendien genoeg aanspreken om fondsen te werven. “We laten de studenten heel vrij in hun keuzes maar belangrijk is dat hun verhaal moet kloppen”, zegt opleidingshoofd Wim Lauwers. “Een wafelenbak voor een dierenasiel organiseren bijvoorbeeld, is de bal misslaan”. De opleiding ziet dit project als een noodzakelijke oefening voor de studenten ter voorbereiding op hun carrière. “In heel wat creatieve bureaus is het schering en inslag dat je voor een klant op zo’n korte tijd een opdracht van nul moet opstarten. Daarom is het voor ons zo belangrijk dat de studenten de deadlines respecteren en binnen de afgesproken tijdspanne creatief kunnen zijn”.

Net zoals vorig jaar verbazen de laatstejaars de lectoren en de goede doelen met hun acties, die regelmatig trouwens zelf de regionale en nationale pers halen. Voor The Bucketlist Project wil een groepje studenten in samenwerking met vzw Gimmeshelter zo veel mogelijk wensen van de Antwerpse daklozen vervullen, gaande van kledij en verzorging tot eten en een kappersbeurt. Zij konden hun project al uitleggen bij De Roo & Byloo van Studio Brussel. Light up, een actie voor het Centrum ter Preventie van Zelfdoding spoort mensen aan om een lichtje van 2 euro te kopen op een grote lichtmuur en op 18 december kan je aanschuiven aan de tafel van The Poor Man’s Dinner, een diner waarbij het lot beslist of je een driegangenmenu krijgt met luxe producten of een sobere maaltijd. “Daarmee willen we een gevoel van verontwaardiging en onrechtvaardigheid teweegbrengen bij de gasten. Dat is wat mensen in armoede ook voelen”, zegt laatstejaarsstudente Grafische en Digitale Media Sarah Ouaamarie, samen met drie andere studenten initiatiefneemster van het diner voor vzw Amana.

Een overzicht van alle projecten is te vinden op de Facebook van AP Hogeschool.

De campagnes eindigen allemaal op de laatste dag van de Warmste Week

 

Contactpersoon: Maïté Spaenjers   +32 495 69 16 88    maitespaenjers@ap.be

Gerelateerde artikels