Skip to main content

Antwerpse stadsdichters Proza-K geven masterclass storytelling

proza-k ap hogeschool

Hoe kan je heldere taal, een open houding én de gave van het woord integreren in een authentieke communicatiestrategie? Dit en nog veel meer verklapten Yves & Cleo van het Antwerpse stadsdichtersduo Proza-K tijdens een inspirerend gastcollege aan onze graduaatsstudenten Communicatiesupport. 

Het dichterscollectief Proza-K is het geesteskind van twee vrienden: de Congolees-Antwerpse Yves Kibi Puati Nelen (36) en de Joods-Antwerpse Cleo Klapholz (32) (tevens AP-alumna bachelor Communicatie). Samen lanceerden en hosten de woordkunstenaars initiatieven zoals 'Digitale Dichters', 'Poetry Podcasts' en 'Dichters on tour'. Ze werden ook mee verkozen tot de nieuwe poule Antwerpse stadsdichters en willen eind dit jaar graag hun eerste prozabundel uitbrengen. 

Tijdens hun gastcollege brachten de stadsdichters poëzie tot in de klas en trakteerden onze AP-studenten ook op massa's praktische tips en inzichten om in hun werkplekleren en latere beroepsleven toe te passen.

Het belang van storytelling 

Dé gouden regel? Zoek vooral je eigen USP. Waar blink je echt in uit? Wat wil je meegeven? En vooral: Wie is je target audience? Want in de moderne communicatiewereld is een non-verbale houding erg belangrijk en moet je vooral connectie maken met je publiek. Ook af en toe eens falen en fouten maken is niet erg, maar hoort er gewoon bij volgens Proza-K. 

Yves & Cleo raakten ook een heikel punt in de moderne communicatie aan. Ondanks alle goede bedoelingen gaan boodschappen vaak voorbij aan het publiek, wat natuurlijk zonde is van alle inspanningen. Het belang van storytelling neemt daarom enorm toe. De stadsdichters gaven de studenten het advies om altijd dat ene beklijvende verhaal te zoeken dat past bij de context. Straffe communicatie blijft langer hangen en zorgt voor een betere binding op langere termijn. In een wereld die overspoeld wordt door informatie kan je je zo ook echt onderscheiden van anderen. 

Het duo benadrukte tot slot ook het belang van een doordacht uitgebouwde community. Zo deel je op social media beter één straffe post dan een hele hoop losse berichten. Volgers kopen? Klinkt verleidelijk, maar heeft weinig zin. Mik vooral op je échte volgers en ga steeds voor kwaliteit boven kwantiteit, klinkt het in koor bij Proza-K. 

Gerelateerde artikels